Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Pelajaran Matematika Dengan Hasil Belajar Matematika Kelas V SD Negeri Percontohan Kabanjahe

Authors

  • Robenhart Tamba Universitas Negeri Medan
  • Eybi Asrina Br Ginting Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurripen.v2i2.1674

Keywords:

Relationship, student perceptions, learning outcomes, Mathematics

Abstract

This study aims to find out whether there is a relationship between students' perceptions of Mathematics lessons and the learning outcomes of Mathematics in fifth grade at SD Negeri Pilot Kabanjahe in the Academic Year 2022/2023. The type of research used is quantitative. The subjects used as the sample in this study were 26 students. While the data collection technique uses a questionnaire on students' perceptions of Mathematics lessons, and documentation of students' Mathematics learning outcomes. The data analysis used is product moment correlation analysis, to find out whether there is a correlation in student perceptions of fifth grade Mathematics at SD Negeri Pilot Kabanjahe in the 2022/2023 academic year.The results of this study are: 1) seen from the calculation of descriptive statistical analysis that students' perceptions of fifth grade mathematics at SD Negeri Pilot Kabanjahe for the 2022/2023 academic year are obtained in the moderate category (69.3%). 2) student learning outcomes in the moderate category (96.2%). 3) there is a positive and significant correlation between students' perceptions of Mathematics and the Mathematics learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri Pilot Kabanjahe for the 2022/2023 Academic Year with a significant value of 5% of 0.404 and a positive Pearson correlation value of 0.578 with the degree of closeness of the relationship between the two low.

 

References

Arikunto, Suharsimi. (2019). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik.

Jakarta: Rineka Cipta.

------------------------. (2017). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

------------------------. (2012). Prosedur Penelitian.Jakarta: Rineka Cipta.

------------------------. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

----------------------. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

----------------------. (2016). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

------------------------.(2003). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

----------------------. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Ahmad Abrori, Amin Nurdin. (2006). Mengerti Sosiologi: Pengantar untuk Memahami Konsep-Konsep Dasar. Jakarta: UIN Jakarta Press

Asrori. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan Multisipliner. Purwokerto Selatan: Pena Persada

Dimyati, & Mudijono. (2013). Belajar Dan Pembelajaran (5th Ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Faisal, Sanapiyah. (2009). Dasar dan Teknik Menyusun Angket. Surabaya: Usaha Nasional

Ibrahim dan Suparni. (2008). Strategi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta.

Mailani, Elvy dan Elisa Wulandari. (2019). Pengembangan Buku Ajar Matematika Materi Penjumlahan Bilangan Desimal Dengan Pecahan Campuran Berbasis Pendekatan Scientific Di SDN 101771 Tembung T.A 2018/2019. Elementary School Journal, 9(2), 94-103. Medan: Universitas Negeri Medan.

Meidiya, Maria, Y. (2020). Hubungan Persepsi Siswa Tarhadap Mata Pelajaran Matematika dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN-1 Menteng T.A. 2019/2020 (Skripsi)

Siregar, Syofian. (2013). Metode Penelitian Kuantitati: Dilengkapi dengan perbandingan perhitungan Manual & SPSS. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Slameto, (2018). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

---------. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

---------. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Edisi Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta.

Soraya, Nyayu. (2018). Analisis Persepsi Mahsiswa Terhadap Kompetensi Dosen dalam Mengajar Pada Program Study PAI Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan.

Sudjana, N. (2012). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono, (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (M.Dr. Ir. Sutopo, S.Pd (ed); ke2 ed)

---------. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (3rd Ed.; A. Nuryanto, Ed.). Bandung: Alfabeta.

---------. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

---------. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

---------. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta

---------, (2008). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

---------. (2007). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekataan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharman. (2005). Psikologi : Kognitif : Surabaya : Srikandi

Sumardi. (2020). Teknik Pengukuran dan Penilaian Hasil Belajar. Yogyakarta: Deepublish.

Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Suwarno. (2009). Pengantar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Syamsu Yusuf. (2007). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung.

Tombokan Runtukahu & Selpius Kandou. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Walgito, Bimo. (2010). Psikologi Sosial. Yogyakarta: Andi.

-----------------.( 2005). Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Andi.

Zuhri Saifuddin. (2019). Persepsi Komunitas Hijabers Surabaya Terhadap Film “Hijab

Downloads

Published

2023-08-09

How to Cite

Robenhart Tamba, & Eybi Asrina Br Ginting. (2023). Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Pelajaran Matematika Dengan Hasil Belajar Matematika Kelas V SD Negeri Percontohan Kabanjahe. JURNAL RISET RUMPUN ILMU PENDIDIKAN, 2(2), 238–248. https://doi.org/10.55606/jurripen.v2i2.1674

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.