LITERASI EKONOMI DALAM PANDANGAN FILSUF ADAM SMITH DAN KONTRIBUSINYA TERHADAP PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurrafi.v2i1.1635Keywords:
Economic Literacy, Adam Smith, EducationAbstract
The purpose of this study is to determine economic literacy in the view of philosopher Adam Smith and its contribution to education. The research methodology used is a literature-based approach, which is based on books, notes, and summaries of previous research findings. The direct and indirect economic benefits of education, i.e. how it is viewed as an investment that yields long-term benefits. The notion of investing in education is developing rapidly, and it is increasingly widely accepted that the growth of the education sector is a necessary condition for the expansion of other development sectors in all countries.
References
Arif Hoetoro, (2007), Ekonomi Islam; Pengantar Analisis Kesejahteraan Dan Metodologi, Badan Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Brawijaya Malang Indonesia, h. 23
Budiwati, Neti. (2014). Analisis Literasi Ekonomi Dan Perilaku Konsumen (Survey Pada Guru SMA di Kota Bandung). Disertasi. Bandung: UPI.
Chen, H. & Volpe, R. P. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review 7(2): 107-128.
Daroin, Ana Dhaoud. (2010). Pengaruh Kualitas Pembelajaran Ekonomi, Pengetahuan Dasar Ekonomi (Economic Literacy) dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua terhadap Efisiensi dalam Berkonsumsi Siswa Kelas XI dan XII Ilmu Sosial SMAN 1 Malang. (Tesis). Malang: UM.
Daroin, Ana Dhaoud. (2010). Pengaruh Kualitas Pembelajaran Ekonomi, Pengetahuan dasar Ekonomi (Economic Literacy dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua terhadap Efisiensi dalam Berkonsumsi Siswa Kelas XI dan XII Ilmu Sosial SMAN 1 Malang. Tesis. Malang:UM.
Hapsari, Sri. (2015). Telaah Teoritis: Internalisasi Nilai-nilai Demokrasi dalam Budaya Sekolah. Vol. 2 (2): 184-193.
Haryono, Agung. (2012). Pengembangan Model-Model Pembelajaran Berbasis Economic Literacy siswa SMA. Jurnal Penelitian Pendidikan. 1. (Online): 1-11, (http://jpk.lemlit.um.ac.id), diakses pada 02 November 2019
IqbaI Hasan (2008). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik, Bumi Aksara, Jakarta, hlm. 5.
Juliana. (2013). Pengaruh Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fkip UNTAN. Diakses pada tanggal 23 Januari 2016
Kartini Kartono (1998). Pengantar Metodologi Research, ALUMNI, Bandung, 1998, hlm.78
Kusniawati M., dan Kurniawan R.Y. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa Kelas X IPS Di SMA Negeri 2 Tuban. Jurnal Mahasiswa Unesa. 4(3), 1-9
Kustiandi, J. (2011). Beberapa kajian teori kawasan pendidikan ekonomi. Malang: PPS UM.
Macfie, Ed. A.L & Raphael, D.D. (1982). Theory of Moral Sentiments. Indianapolis: Liberty Press
Mathews, L. G. (1999). “Promoting economic literacy: ideas for your classroom”. Paperprepared for the 1999 AAEA annual meetingNashville, Tennessee
Murniatiningsih, E. (2017). Pengaruh literasi ekonomi siswa, hasil belajar ekonomi, dan teman sebaya terhadap perilaku konsumsi siswa SMP Negeri di Surabaya Barat. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 5(1), 127-156.
Notoatmodjo, S. (2003). Pendidikan dan perilaku kesehatan.
Purnamasari, I., Mirza, A., & Nursangaji, A. (2016). Literasi Kuantitatif Siswa Ditinjau dari Aspek Quantity di Kelas VII A SMPN 03 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(2).
Reza Kusuma Wardhani. (2022). Peran Ekonomi dalam Pendidikan dan Pendidikan dalam Pembangunan Ekonomi. https://www.cakaplah.com/artikel/kampus/9879/2022/06/15/peran-ekonomi-dalam-pendidikan-dan-pendidikan-dalam-pembangunan-ekonomi/#sthash.iYhAUKzG.L0UKIMlN.dpbs
Salemi, Michael K. (2005). “Teaching Economic Literacy: Why, What and How”. International Review of Economics Education, Volume 4, issue 2 (2005), pp. 46-57
Sina, Peter Garlans. (2012). “Analisis Literasi Ekonomi.” Jurnal Economia. 8(2):135–43.
Soekartawi, A. H., & Librero, F. E. L. I. X. (2002). Greater learning opportunities through distance education: experiences in Indonesia and the Philippines. Journal of Southeast Asian Education, 3(2), 283-320.
Susanti. (2013). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Literasi Keuangan. Surabaya: UNESA.
Wulandari. (2011). “Hanya 42,6 Persen Guru Ekonomi Berkualitas Baik”. Republika. Edisi 3 April 2011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Selviani Selviani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.