Pemanfaatan Canva Sebagai Alat Pengembangan Kreativitas Remaja Dalam Mewujudkan Generasi Muda Yang Kreatif dan Inovatif: Studi Kasus KKN di SMPN 32 Surabaya

Authors

  • Rafi Purwa Syahputra UPN Veteran Jawa Timur, Surabaya
  • Salma Nabila UPN Veteran Jawa Timur, Surabaya
  • Khoirunisa Jannatuzzahra Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Amalia Anjani Arifiyanti

DOI:

https://doi.org/10.55606/nusantara.v4i1.2291

Keywords:

Canva, media pembelajaran, kreativitas

Abstract

The development of interactive learning media is the key to creating quality students. Canva as design application is an effective tool in creating interactive learning media in schools. KKN activities at SMPN 32 Surabaya aim to develop students' creativity through the Canva application to create a creative and innovative generation and realize responsive learning. The activity was held on Thursday 30 November 2023 involving 30 participants from class 7E of SMPN 32 Surabaya. Activities are carried out using a participatory method with 3 implementation stages, namely program planning, program implementation and program assessment. The results of this activity received a positive response with a satisfaction level reaching 78%. Survey results show that 70% of participants will use Canva as a learning medium and 53% of participants will use Canva as a tool to develop creativity.

References

Admelia, M., Farhana, N., Agustiana, S. S., Fitri, A. I., & Nurmalia, L. (2022). Efektifitas penggunaan aplikasi Canva dalam pembuatan modul pembelajaran interaktif Hypercontent di Sekolah Dasar Al Ikhwan. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 177. https://doi.org/10.28989/kacanegara.v5i2.1087

Azis, S. A., & Thaba, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Melalui Penerapan Metode Partisipatoris Siswa Vii F Smpn 3 Makassar. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 4(2), 329–348. https://doi.org/10.24176/kredo.v4i2.5819

Bahar, H., Setiyaningsih, D., Nurmalia, L., & Astriani, L. (2020). Efektifitas Kahoot Bagi Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(2), 155–162. https://doi.org/10.28989/kacanegara.v3i2.677

Fajri, Z., Riza, I. F. D., Azizah, H., Sofiana, Y., Ummami, U., & Andila, A. (2022). Pendampingan Guru Paud Al Muhaimin Desa Pengarang Kec. Jambesari Darussolah Bondowoso Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva. DIMASTEK (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Berbasis Teknologi), 2(2), 19–31. http://dimastek.sttbandung.ac.id/index.php/dimastekjurnal_sttb/article/view/21

Garris Pelangi. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 1–18. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354

Hidayat, Muhammad Rizki Agus Hadi Utama Sofyan, A. (2020). Pemanfaatan Media Montessori Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas II SD. Journal of Instructional Technology J-INSTECH, 1(2), 138–145.

Laara, S. H. S., Pardimin, & Nyoman, I. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Model Example Non Example Pada Geometri Smk. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 20, 1067–1074. file:///C:/Users/user/Downloads/admin,+Journal+manager,+299.pdf

Liana, K., Rindi, Humairoh, Ade, Sarah, Dina, Ristami, Jenni, & Dara. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Anak Pada Masa Era Digital Program Kerja Pendidikan Kkn-Tematik. Comunitaria : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 82–86. http://jurnal.una.ac.id/index.php/comunitaria

Sumarno, S., & Gimin, G. (2019). Analisis Konseptual Teoretik Pendidikan Kewirausahaan Sebagai Solusi Dampak Era Industri 4.0 Di Indonesia. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(2), 1. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i2.12557

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif Pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi, Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409

Downloads

Published

2023-12-21

How to Cite

Rafi Purwa Syahputra, Salma Nabila, Jannatuzzahra, K., & Amalia Anjani Arifiyanti. (2023). Pemanfaatan Canva Sebagai Alat Pengembangan Kreativitas Remaja Dalam Mewujudkan Generasi Muda Yang Kreatif dan Inovatif: Studi Kasus KKN di SMPN 32 Surabaya. NUSANTARA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 51–63. https://doi.org/10.55606/nusantara.v4i1.2291

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.