Pendampingan Pembuatan Kartu Pintar Pembelajaran Maharoh Kitabah Pada Guru TPQ Salafiyah Ar-Risalah

Authors

  • Zainuri Zainuri Universitas Al-Falah As-Sunniyah
  • Siti Nurjanah MAN 1 Jember

DOI:

https://doi.org/10.55606/nusantara.v3i3.1378

Keywords:

Arabic language, maharoh kitabah, smart card

Abstract

The purpose of this community service activity is to provide assistance to the educators/council of ustadz and ustadzah at TPQ Salafiyah Ar-Risalah regarding the making and use of smart card media to improve writing abilities and skills both in terms of khat, vocabulary, sentence structure and grammatical Arabic. This research uses qualitative methods because the object of research is focused on the process of learning Arabic in the form of the use of smart card media in writing skills both in terms of khat, vocabulary, sentence structure and grammar. With the smart card learning media, it will certainly make the students enthusiastic when learning takes place, especially after the learning activities of the students are active, enthusiastic and able to answer questions about maharoh kitabah. Assistance activities to the community in the form of PAR (Participatory Action Research) service to educators at TPQ Salafiyah Ar-Risalah Curah Putih Tegalwangi, through this smart card learning media made of cardboard and origami paper, have many benefits in learning Maharoh Kitabah and can invite students to be more enthusiastic and play an active role during the activity

References

Amatullah, M. N., & Kusumaningrum, N. (2020). Pendekatan Keterampilan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh, 22(02), 231-242.

Furoidah, A., & Amalia, M. (2021). Pendampingan Belajar Bahasa Arab melalui Metode Bernyanyi di Musholla Hidayatul Muta’allimat Jember. An-Nuqthah, 1(1), 19-24..

Kuraedah, S. (2015). aplikasi maharah kitabah dalam pembelajaran bahasa Arab. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 82-98

Makrufah, Y. K. (2019). Kitabah Sebagai Media Komunikasi Tulisan. In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 3, pp. 585-592)

Ni’mah, K. (2018). Implementasi Media Papan Mahir Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Maharoh Kitabah. Dar el-Ilmi: jurnal studi keagamaan, pendidikan dan humaniora, 5(2), 93-114.

Nufus, H. (2019). Pembelajaran Insya ( maharah Kitabah) dengan Media Strip Story. Horizon Pendidikan, 10(2)

Mursyidawati, E. (2018). IMPLEMENTASI ICE BREAKING DALAM PEMBELAJARAN B AHASA ARAB DI LEMBAGA BOARDING SCHOOL SMP IT IHSANUL FIKRI MUNGKID MAGELANG (Master's thesis, Universitas Islam Indonesia).

Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh, 20(01), 129-138

Kholilah, S. (2016). Problematika Pembelajaran Maharah Al-Kitabah di SMP Islam YMI Wonopringgo Pekalongan (Doctoral dissertation, STAIN Pekalongan).

Uliyah, A., & Isnawati, Z. (2019). Metod e permainan edukatif dalam Pembelajaran bahasa arab. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 7(1), 31-43.

Rosinah, R. (2020). Penerapan Model Problem Based Instruction (PBI) dengan Media Kartu Pintar untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran IPA pada Peserta Didik Kelas IV SDN 211/IX Mendalo Darat. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 10(2), 190-197

Rosyidi, A. W. (2009). Media pembelajaran bahasa Arab. UIN-Maliki Press.

Setiawan, H. R., & Masitah, W. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation Pada Mata Kuliah Psikologi Pendidikan Di Program Studi Pendidikan Agama Islam Fai Umsu 2016-2017. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 9(1), 47-67

Sariwati, L. N. A., Utami, B., & Masykuri, M. (2015). Upaya meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan prestasi belajar siswa dengan model problem solving dilengkapi media kartu pintar pada materi hukum dasar kimia kelas x mia 3 semester ii sma al islam 1 surakarta tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(4), 123-131.

Taubah, M. (2019). Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Studi Arab, 10(1), 31-38

Wiratama, N. A., Fatimah, I. D., & Widiyati, E. (2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi melalui Pendekatan Kontekstual pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3428-3434.

Wasilah, E. B. (2012). Peningkatan kemampuan menyimpulkan hasil praktikum ipa melalui penggunaan media kartu. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1)

Downloads

Published

2023-06-26

How to Cite

Zainuri Zainuri, & Siti Nurjanah. (2023). Pendampingan Pembuatan Kartu Pintar Pembelajaran Maharoh Kitabah Pada Guru TPQ Salafiyah Ar-Risalah. NUSANTARA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 01–11. https://doi.org/10.55606/nusantara.v3i3.1378

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.