Fungsi Agama Dalam Perspektif Umat Islam di Indonesia

Authors

  • Muhammad Farhan Fadhilah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muhammad Ihsan Nauval Musyari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muhammad Badil Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rivaldi Rissyel Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrafi.v3i1.2489

Keywords:

Religion, Influence, Values, Life

Abstract

The role of religion in the lives of individuals to function as a value system that includes certain norms. Religion influential as motivation in encouraging individuals to perform an activity, due to actions undertaken against a background of religious beliefs assessed as having elements of chastity, and obedience. Religion in the lives of individuals also serves as 1) .Sumber Value In Keeping Decency 2). As Means To Overcome Frustration, 3). As Means To Satisfy Curiosity. Furthermore, with regard to the function of religion in public life. Society is the union of a group of individuals formed by a certain social order. The issue of religion would never be able to be separated from public life, because religion itself turned out to be necessary in social life. In practice, the function of religion in society, among others: 1). Educational function, 2). Rescuer, 3) As of Atonement, 4). As Social Control, 5). As fertilizer Sense of Solidarity. 6). Transformative function, 7). Creative function, 8). Sublimatif function, and 9). Sublimatif function. For further relates to the prosperity and happiness of human beings according to the teachings of Islam can be seen from all sides of which are 1) Social Kewajiban Human, 2). Humans as Pemakmur, and 3). Life Strategies as a winner.

References

Ahmad Miftahudin Al-Qadri. Ki Agus Muhammad Faisal. (2022). POLA KOMUNIKASI GURU DAN ORANGTUA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER RELIGIUS PADA SISWA GENERASI Z. הארץ, 5(8.5.2017), 2003–2005.

Akbar, F. (2023). Kajian Ontologis dan Epistemologis : Agama dalam Masyarakat ( Realitas Sosial ) dan Agama dalam Ajaran ( Teks ) Perspektif Normatif dan Sosiologis. Dirasah, 6(2), 286–295.

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.

Arbi, A. F. (2023). Peran Agama Dalam Membentuk Perubahan Struktur Sosial : Tinjauan Sosiologis. 1(2023), 1153–1170.

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.

Aswidar, R., & Saragih, S. Z. (2022). Karakter Religius,Toleransi, dan Disiplin pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 134. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1.43373

Berutu, Y. H. (2024). Memahami Hubungan Agama Dan Masyarakat , Iman Dalam Pengaruh Media Sosial. 2(1), 189–205.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Fathurohman, O. (2019). Kontribusi Pendidikan Karakter Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Eduprof : Islamic Education Journal, 1(1), 1–20. https://doi.org/10.47453/eduprof.v1i1.3

Fitriyani, F. F. A.-F. dan F. (2021). Implementasi Bimbingan Agama Terhadap Kesehatan Mental dan Fisik Dalam upaya Pencegahan wabah Covid-19. Jurnal Islamika(Jurnal Agama Dan Pendidikan), Volume 15(1), 107–115.

Formulasi, K. D. A. N. (2023). KONSEPTUALISASI OTONOMI KHUSUS DALAM TINJAUAN OTONOMI DAERAH : 7, 315–332.

Haibah, M., Basri, H., Eri Hadiana, M., & Tarsono, T. (2020). Pembiasaan Membentuk Karaktek Peserta Didik Madrasah Miftahul Huda Musi Rawas Utara. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2), 23–32. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).5341

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Handayani, F. (2020). (2020). PERAN GURU AKIDAH AKHLAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI05 LAWANGAGUNG SELUMA (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU). In Malaysian Palm Oil Council (MPOC) (Vol. 21, Issue 1). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/

Hanifah, M. R. (2020). Wage Keramat Sebagai Tradisi Komunal Spiritual Jawa. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 6(2), 97. https://doi.org/10.18860/jpips.v6i2.8025

Heriyanti, K., & Utami, D. (2021). Memahami Teologi Hindu. Jurnal Prodi Teologi Hindu STHN Mpu Kuturan Singaraja, 1(1), 49–50.

Hidayatulloh, T., & Saumantri, T. (2023). The Harmony of Islam and Pancasila in Religious Discourse in Indonesia. Jurnal Studi Sosial Keagamaan Syekh Nurjati, 3(1), 1–25. https://doi.org/10.24235/sejati.v3i1.36

Hinta, E. (2015). Laporan penelitian kolaboratif. 1–2.

Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129

Jannah, C. N., Studi, P., Dan, K., Islam, P., Manajemen, J., Komunikasi, D. A. N., & Dakwah, F. (2023). DAUN MAPLE KARYA HADIS MEVLANA ( Analisis Wacana Teun A . Van Dijk ).

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Kholish, A. (2022). Pendidikan Multikultural di Pondok Pesantren Tradisional dan Modern sebagai Upaya Menjaga Negara Kesatuan Republik Indonesia (Studi di Pondok Pesantren Asy Syamsuriyah Brebes). JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipiner, 1(1), 1–12. http://journal.amorfati.id/index.php/jipsi%7C%7CISSN2962-91871https://journal.amorfati.id/index.php/JIPSI

Kusuma, D. (2018). Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembiasaan Sholat Berjamaah. Jurnal Kewarganegaraan P-ISSN: 1978-0184 E-ISSN: 2723-2328, 2 No. 2(2), 34–40.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.

Moh. Firdaus Mochammad; Haq, A. & M. (2020). Peranan Orang Tua Dalam Membentuk Krakter Anak Di Tpq Al-Amin Kebonagung Malang. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam, 5, 114–119. http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/7746

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Mustika Sari, R., & Amin, M. (2020). Implementasi Integrasi Ilmu Interdisipliner dan Multidisipliner: Studi Kasus di Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2(Maret 2020), 245–252. http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/409

Nopiansyah, M. (2022). Hakikat Manusia Dalam Perspektif Islam. הארץ, 7(8.5.2017), 2003–2005.

Nugraha, A. A., Lukitaningtyas, Y. K. R. D., Ridho, A., Wulansari, H., & Al Romadhona, R. A. (2022). Cybercrime, Pancasila, and Society: Various Challenges in the Era of the Industrial Revolution 4.0. Indonesian Journal of Pancasila and Global Constitutionalism, 1(2), 307–390. https://doi.org/10.15294/ijpgc.v1i2.59802

Nurhaibi, Zalisman, H. H. (2023). Mitra PGMI : UPAYA GURU PAI MENGEMBANGKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK SDIT IMAM ASY-SYAFII PEKANBARU. 9, 71–79.

Riska Syafitri, Miskun, Erfina, Rusli Ibrahim, W. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis “ Subsidi Silang ” Pada SDIT Imam Asy-Syafii. 11(2), 274–284.

Rosmalina, A. (2022). Pengaruh Kesehatan Mental terhadap Kesejahteraan Keluarga. Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(2), 171–182. http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/prophetic

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Rusli, R., & Sugiarto, A. (2022). PERAN ORMAS ISLAM DAN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DALAM MEWUJUDKAN MODERASI ISLAM DI INDONESIA THE ROLE OF ISLAMIC ORGANS AND ISLAMIC EDUCATIONAL Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7, 255–280.

Sari, R. M., Ushuluddin, F., Studi, D. A. N., Negeri, U. I., & Lampung, R. I. (2022). Makna Upacara Kathina Bagi Masyarakat Buddha.

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Uh, I. R., Si, M., Agama, I., Negeri, I., & Ponorogo, I. (2022). DI SIMA ’ AN AL - QUR ’ AN ( STUDI KASUS SANTRI PONDOK PESANTREN RIYADLUT THOLIBIN CAMPUREJO SAMBIT PONOROGO ) SKRIPSI O l e h : Moh . Abdul Aziz Pembimbing JURUSAN BIMBINGAN PENYULUHAN ISLAM FAKULTAS USHULUDDIN , ADAB , DAN DAKWAH.

Wibisono, M. Y. (n.d.). Sosiologi Agama.

Wismanto, Ananda, D., Nandiani, E. M., Anggelia, J., & Efendi, S. N. (2024). Ajaran dan gaya hidup dalam islam 1. 1(1), 52–64.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Wuryandani, W., Maftuh, B., . S., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2), 286–295. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.2168

Downloads

Published

2024-03-20

How to Cite

Muhammad Farhan Fadhilah, Muhammad Ihsan Nauval Musyari, Muhammad Badil, & Rivaldi Rissyel. (2024). Fungsi Agama Dalam Perspektif Umat Islam di Indonesia. Jurnal Riset Rumpun Agama Dan Filsafat, 3(1), 51–67. https://doi.org/10.55606/jurrafi.v3i1.2489

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.