Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Ips Di MAN 4 Kediri

Authors

  • Lailatul Badriyah Sari Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah
  • Hendra Pratama Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah

DOI:

https://doi.org/10.55606/cendekia.v4i3.2970

Keywords:

Teacher Creativity, Interest in Learning, Learning Model, Ice Breaking

Abstract

This research was conducted to find out how teacher creativity increases students' interest in learning in Social Sciences (IPS) subjects at MAN 4 Kediri. This research uses a descriptive qualitative approach, with the data sources used being primary and secondary data sources. Data collection techniques through interviews, observation and documentation with data validity testing using triangulation. The results of the research show that the creativity provided by Social Sciences teachers in increasing students' interest in learning in Social Sciences subjects at Madrasah Aliyah Negeri 4 Kediri is quite positive, with creative learning models applied and interesting ice breaking methods provided.

 

 

References

Adelia Vera, Metode Mengajar Anak Di Luar Kelas (Outdoor Study) (Yogyakarta: DIVA Press, 2012).

Agnes Poluan et al., “Kreativitas Guru Pak Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19,” Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 2, no. 1 (2021): 1–6.

Amabile, “The Social Psychology of Creativity: A Componental Conceptualization.”

Clifford T Morgan, Introduction to Psychology (Kogakusha: MC Graw-Hill, 1971).

Endayani Henni, “Pengembangan Materi Ajar Ilmu Pengetahuan Sosial,” Jurnal Program Studi Pendidikan FITK UIN SU Medan 1, no. 1 (2017): 4.

Fadli Rasam and Ani Interdiana Candra Sari, “Peran Kreativitas Guru Dalam Penggunaan Media Belajar Dan Minat Belajar Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik SMK Di Jakarta Selatan,” Research Anf Development Journal Of Education 5, no. 1 (2018): 95–113.

Joel L Klein, Project Based Learning: Inspiring Middle School Student to Engange in Deep and Active Learning (New Yor: NYC Departement of Education, 2009).

Mai Sri Lena et al., “Pengaruh Minat Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Materi Berbagai Pekerjaan Melalui Model Pembelajaran Scramble Di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 07 Lemito” 1, no. 5 (2023): 772–76.

Maolidah, Ruhimat, and Laksmi, “Efektivitas Penerapan Model Pembelaajran Flipped Classroom Pada Penignkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” Edutcehnologia 3, no. 2 (2017): 161–70.

Menik Chumaidah, A Jalil, and CT Hidayat, “Taman Baca Masyarakat ‘Tholabul’ilmi’ Sebagai Sarana Meningkatkan Literasi Desa Panduman Kecamatan Jelbuk” 1, no. 1 (2020): 19–24.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, “Permendikbud Nomor 103 Tahun 2014” (2014).

Muhamad Afandi, Evi Chamalah, and Oktarin Puspita Wardani, Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah, 2013.

Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013).

Potvin, Boardman, and Stamatis, “Consequential Change: Teacher Scale Project-Based Learning in English Lenguage Arts,” Teaching and Teacher Education, 2021, 107.

Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar.

Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar.

Rasam and Candra Sari, “Peran Kreativitas Guru Dalam Penggunaan Media Belajar Dan Minat Belajar Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik SMK Di Jakarta Selatan.”

Selva Maryanti, Nina Kurniah, and Yulidesni, “Meningkatkan Kecerdasan Naturalis Anak Melalui Metode Pembelajaran Outing Class Pada Kelompok B TK Asyiyah X Kota Bengkulu,” Jurnal Ilmiah Potensia 4, no. 1 (2019): 22–31.

Slameto, Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya.

Suardi Mardianto, Belajar Dan Pembelajaran (Yogyakarta: Deepublish, 2018).

Suparno, “Intervensi Pedagogis Kelainan Berbahasa Pada Anak Tunarungu,” Jurnal Pendidikan Khusus 3, no. 1 (2007): 15–28.

Supriyadi, Strategi Belajar Mengajar (Yogyakarta: Cakrawala Ilmu, 2011).

Teresa M. Amabile, “The Social Psychology of Creativity: A Componental Conceptualization,” Journal of Personality and Social Psychology 45, no. 2 (1983): 357–76.

Yusuf Abidin, Pembelajaran Multi Literasi (Jakarta: Refika Aditama, 2018).

Published

2024-06-10

How to Cite

Lailatul Badriyah Sari, & Hendra Pratama. (2024). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Ips Di MAN 4 Kediri. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(3), 76–85. https://doi.org/10.55606/cendekia.v4i3.2970