Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Sederhana Pada Sekolah Dasar

Authors

  • Zaza Salsabila Universitas Muhammadiyah Riau
  • Vira Eka Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rara Salsabila Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau
  • Pahruddin Pahruddin Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i2.2858

Keywords:

Development, Media, Teaching materials

Abstract

In the learning process, of course it will be carried out well depending on how the teacher plans learning activities. The presence of learning media will have an important influence on the implementation of learning and this learning media will become an effective tool or dependent media and will be able to become teaching material that can be used by students, process  learning will not be able to take place well without the development of learning media, usually often facing several obstacles, one of which is that facilities and infrastructure are still lacking, for example there is no learning media that supports the continuity of the learning process, learning media includes a sense that is physically used in providing material content.  , which comes from frame images, graphs, cassettes, books, video recorders, tape recorders, pictures, video cameras, films, photos, television and computers. Media is a component of learning resources whose contents are instructional material in the student.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Hamzah, Syafrianti, T., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 06(01), 4652–4663.

Handrihadi, A., Ahmad, A., & Palangkey, R. D. (2023). Hakikat Dan Tujuan Pendidikan Islam Perspektif Hadits. Elsya Frilia Ananda N, Dinda Putri Hasanah, Lidya Zanti, Naila Hafizah, Wismanto, 3(1), 1–13. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/view/9957

Islam, M. (2021). Management of Islamic Boarding School Curriculum Integration in Improving the Quality of Madrasah Education. Halaqa: Islamic Education Journal, 5(1), 63–71. https://doi.org/10.21070/halaqa.v5i1.1325

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Nur’ Adilla Asfi, F. R., & M. Iqbal Ramadhan, Rafki Parifia, W. (2024). MASJID ASY SYAKIRIN SEBAGAI SUMBER INFORMASI DAN PUSAT KOMUNIKASI PENDIDIKAN ISLAM PADA MASYARAKAT. 7, 230–239.

Sakban, Junita Karinah, Nurul Aini, Lannuria, F. amelia. (2022). Kebijakan Kurikulum Pendidikan di SDIT Fadilah Pekanbaru.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi. 4(3), 1290–1297.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi. 2, 301–315.

Published

2024-04-29

How to Cite

Zaza Salsabila, Vira Eka Putri, Rara Salsabila, Wismanto Wismanto, & Pahruddin Pahruddin. (2024). Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Sederhana Pada Sekolah Dasar. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(2), 26–36. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i2.2858