Peran Komunikasi Politik Dalam Membentuk Opini Publik Menghadapi Pemilu 2024

Authors

  • Vadhea Nuraliza Universitas Panca Marga
  • Andhi Nur Rahmadi Universitas Panca Marga
  • Alvan Mubaroq Universitas Panca Marga
  • Kristiyono Kristiyono Universitas Panca Marga
  • Alisyia Putri Melani Universitas Panca Marga
  • Anila Ifana Universitas Panca Marga

DOI:

https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2514

Keywords:

Political communication, Public opinion, Social media, Investigative journalism

Abstract

The 2024 General Election (Pemilu) is a crucial stage in the dynamics of democracy, where the role of political communication plays a central role in shaping public opinion. This phenomenon creates a need to understand in depth the influence of political communication on public perceptions of candidates, political parties, and crucial issues that influence the direction of state policy. This research aims to analyze the role of political communication in shaping public opinion ahead of the 2024 elections. The main focus is understanding how political communication strategies, including message personalization, social media, and investigative journalism, influence the formation of public opinion and voter participation. The research method used is descriptive qualitative. Data was collected through literature reviews, media content analysis, and interviews with political communication experts. A qualitative approach is used to deepen understanding of the complexity of political communication strategies and their impact on public opinion. The research results show that political communication strategies, especially message personalization, have a significant impact in shaping public opinion. Candidates who are able to connect emotionally with voters through personal life stories and values ​​build strong identification. Social media plays an important role in expanding the reach of political messages, while investigative journalism makes a major contribution in uncovering basic facts and maintaining the integrity of information.

References

Alfa, K. (2024). MEMBEDAH RETORIKA-KOMUNIKASI POLITIK DAN IMPLIKASINYA PADA PEMILU DI TAHUN 2024 Karen. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 2(3), 2454–2464.

Alif, M. I. (2023). Komunikasi Politik: Penyampaian Pesan Dan Pemilihan Media Oleh Bakal Calon Presiden Dalam Pemilu Tahun 2024. Akrab Juara : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 8(3), 1. https://doi.org/10.58487/akrabjuara.v8i3.2136

Andari, I. A. M. Y., & Wiguna, I. B. A. A. (2023). Pembelajaran Komunikasi Politik Menyambut Pemilihan Umum Serentak di Indonesia. Sadharananikarana: Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu, 5(1), 840–853. https://doi.org/10.53977/sadharananikarana.v5i1.955

Aydil, M., & Zuhri, A. (2023). Political Marketing: Strategi PAN pada Pemilu 2024 dalam Menyukseskan Agenda Politik Melalui Pembuatan Jingle. Jurnal Sains Riset, 13(3), 870–881. https://doi.org/10.47647/jsr.v13i3.2046

Bachtiar, A. (2022). Strategi Komunikasi Politik PDI-P Menjelang Pemilu 2024 di Masa Pandemi COVID-19: Refleksi Partisipasi Politik Masyarakat di Era Modern Dalam Mewujudkan Demokrasi. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(3), 241–254.

Dina, C. (2023). Fenomena Buzzer dalam Perspektif Komunikasi Politik di Media Sosial Jelang Pemilihan Umum 2024. Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu, 5(2), 767–782.

Hariyanto, B., Anom, E., & Iswadi. (2023). Peran Teknologi Informasi Dalam Mendukung Komunikasi Politik Melalui Media Digital Dalam Industri Musik Dangdut. Technomedia Journal, 8(3), 14–25. https://doi.org/10.33050/tmj.v8i3.2085

Kamindang, I., & Amijaya, M. (2024). TIKTOK SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI POLITIK AKTOR PARTAI POLITIK DI KOTA PALU. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO : Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Sosial Dan Informasi, 9(1), 1–15.

Muhazir, A., Miranti, A., & Sayidatina, K. (2023). Strategi Komunikasi Politik KPU Kabupaten Banyumas Meningkatkan Peran Sosialisasi Tahapan Pemilihan Umum Tahun 2024. Jurnal PIKMA: Publikasi Media Dan Cinema, 5(2), 176–189.

Muldani, T. (2024). Publisitas Politik Aceng Aziz Muslim Menuju Pemilihan Umum 2024 di Facebook Trisno. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, 7(2), 47–56.

Pranawukir, I., Bachtiar, A., & Sukma, A. H. (2023). Positioning Airlangga Hartarto dalam Gaya Komunikasi Politik Silent Authority. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 22(2), 357–368. https://doi.org/10.32509/wacana.v22i2.3390

Ramdan, A. S., Fadzilah, A. F., & Misbah, A. H. El. (2023). Analisis Perbandingan Komunikasi Politik Ganjar Pranowo, Prabowo Subianto, Anies Baswedan Melalui Video “3 Bacapres Bicara Gagasan” di Channel YouTube Najwa Shihab. Prosiding Seminar Nasional, 780–791.

Situmorang, M. (2024). STRATEGI KOMUNIKASI PARTAI POLITIK PDIP SUMUT DALAM MEMBANGUN KEPERCAYAAN PEMILIH PADA PEMILIHAN UMUM LEGISLATIF TAHUN 2024. JURNAL SOCIAL OPINION, 7(2).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.

Sumarni, L. (2023). Pemilu 2024 Dalam Agenda Media: Antara Simulakra, Hiperealitas, Dan Kekuasaan Oligarki. Journal Of Social Science Research, 3, 4843–4864.

Syabana, M. S. A., & Suyono, S. (2023). Komunikasi Politik Tokoh Masyarakat dalam Menghadapi Pemilu 2024 (Studi Kasus pada Tokoh Pemuka Pendapat Desa Jatimulyo Kecamatan Jenggawah Kabupaten Jember). Jurnal Bisnis Dan Komunikasi Digital, 1(1), 9. https://doi.org/10.47134/jbkd.v1i1.1909

Tamim, F. M. (2023). Strategi Komunikasi Politik Partai Gerindra dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Pemilih Muda melalui Media Sosial Twitter pada Pemilu Tahun 2024. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 8040–8046. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i10.3028

Downloads

Published

2024-01-18

How to Cite

Nuraliza, V., Andhi Nur Rahmadi, Alvan Mubaroq, Kristiyono Kristiyono, Alisyia Putri Melani, & Anila Ifana. (2024). Peran Komunikasi Politik Dalam Membentuk Opini Publik Menghadapi Pemilu 2024. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 245–261. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2514