Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Panawangan

Authors

  • Syahid Faturrojak SMA Negeri 1 Panawangan
  • Dewi Septiani Kurniasih SMA Negeri 1 Mancak

DOI:

https://doi.org/10.55606/cendikia.v2i1.1264

Keywords:

Project Based Learning, student perceptions, utilization of Information and Communication Technology

Abstract

 

Underachieving students are not caused by their lack of ability, but can be caused by a lack of motivation to learn. The purpose of this research is to increase students' learning motivation through the application of the Problem Based Learning model. The research was conducted quantitatively using a descriptive survey method. The results of this study indicate that efforts to apply the Problem Based Learning learning model which is supported by giving appreciation or awards to students have been able to stimulate students' learning motivation.

 

 

References

Arifin, S. (2017). Peran Guru Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 16(1). http://dx.doi.org/10.20527/multilateral.v16i1.3666

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Aziza, F. N., & Yunus, M. (2021). Peran orang tua dalam membimbing anak pada masa study from home selama pandemi Covid 19. In UrbanGreen Conference Proceeding Library (pp. 112-114). http://urbangreen.co.id/proceeding/index.php/library/article/view/20

Baderan, J. K. (2018). Pengembangan Soal High Order Thinking (HOT) Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas VI SD. Pedagogika, 9(2), 152-178. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v9i2.63

Budiariawan, I. P. (2019). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar pada mata pelajaran kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 3(2), 103-111. https://doi.org/10.23887/jpk.v3i2.21242

Hamzah, Y. K. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Pada Siswa SMA Negeri 2 Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1171-1178. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.3.1171-1178.2021

Hermanto, R. (2016). Peningkatan berpikir kritis pada mata pelajaran sejarah melalui pendekatan pembelajaran konstruktivistik. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(1), 1-9. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jps/article/view/3413

Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Depok: Rajawali Pers.

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Peserta Didik. Bandung: Rosda Karya.

Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Slide Master Power Point untuk Pembelajaran Kimia pada Materi Penerapan Laju Reaksi. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 1(1), 9-16. https://doi.org/10.51878/strategi.v1i1.286

Rohimat, S. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Literasi Teks Informasi Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Zarah, 9(2), 66-74. https://doi.org/10.31629/zarah.v9i2.3544

Sari, L. R., & Muflihin, A. (2021). Peran Guru PAI Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Peserta Didik di SMP Negeri 5 Demak. Prosiding Konstelasi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira. https://lppm-unissula.com/jurnal.unissula.ac.id/index.php/kimuhum/article/view/12467

Somodana, W., Sutresna, I. B., Si, M., Indriani, M. S., & Hum, M. (2015). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah (problem based learning) dalam pembelajaran menulis teks anekdot. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 3(1). https://doi.org/10.23887/jjpbs.v3i1.4773

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Susilawati, E. (2019). Penerapan model pembelajaran inovatif yang memanfaatkan portal rumah belajar di SMP Pesat Bogor. Jurnal Teknodik, 41-54. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.367

Downloads

Published

2022-02-22

How to Cite

Syahid Faturrojak, & Dewi Septiani Kurniasih. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Panawangan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(1), 72–78. https://doi.org/10.55606/cendikia.v2i1.1264