Persepsi Peserta Didik Tentang Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Projek Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi
DOI:
https://doi.org/10.55606/cendikia.v1i4.1252Keywords:
Project Based Learning, student perceptions, utilization of Information and Communication TechnologyAbstract
Information and Communication Technology is one of the new developments in the world of education which is currently being felt in every line of life. The purpose of this study is to describe the use of information and communication technology or ICT on students' perceptions of the application of Project Based Learning in the concept of acid and base indicators. The type of research used in this study is a quantitative research with a descriptive survey method. Based on the results of data processing and discussion, it is known that the use of information and communication technology affects students' perceptions of the application of project-based learning models.
References
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Bariah, S. K. (2019). Rancangan pengembangan instrumen penilaian pembelajaran berbasis daring. Petik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 5(1), 31-47. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.445
Fakhruddin, F., Ahmadi, F., Sumilah, S., & Ansori, I. (2017). IBM Guru Sekolah Dasar Melalui Upaya Peningkatan Kualitas Guru dengan 1 Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran pada Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Abdimas, 21(2), 103-110. https://doi.org/10.15294/abdimas.v21i2.12337
Hardiyana, A. (2016). Optimalisasi pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran PAUD. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 2(1). http://dx.doi.org/10.24235/awlady.v2i1.762
Kusumawardhani, R., Suryati, S., & Khery, Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Penumbuhan Literasi Sains Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(2), 48-56.
Lukman, L. A., Martini, K. S., & Utami, B. (2015). Efektivitas metode pembelajaran Project Based Learning (PJBL) disertai media Mind Mapping terhadap prestasi belajar siswa pada materi pokok sistem koloid di kelas XI IPA SMA Al Islam 1 Surakarta tahun ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(1), 113-119. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/article/view/5180
Pratiwi, C. D., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Mind Map Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 SD. JGK (Jurnal Guru Kita), 2(3), 116-125. https://doi.org/10.24114/jgk.v2i3.10393
Putri, Y. D., Elvia, R., & Amir, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Alotrop, 5(2), 168-174. https://doi.org/10.33369/atp.v5i2.17138
Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Laboratorium Maya dalam Pembelajaran Kompetensi Keterampilan Kimia pada Materi Sifat Koligatif Larutan. Jurnal Guru Indonesia, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.24127/jgi.v1i1.625
Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Slide Master Power Point untuk Pembelajaran Kimia pada Materi Penerapan Laju Reaksi. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 1(1), 9-16. https://doi.org/10.51878/strategi.v1i1.286
Siregar, Z., & Marpaung, T. B. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Dalam Pembelajaran di Sekolah. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), 61-69. https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2437
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Ulfah, Y. F. (2020). Optimalisasi Fungsi Media Sosial Sebagai Sarana Publikasi Home Learning. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(2), 361-370. https://doi.org/10.31539/joeai.v3i2.1829
Uno, H.B. (2011). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara.
Wicaksono, V., & Hidayat, M. (2020). Analisis Penguasaan Guru terhadap Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di Sekolah Dasar: Analysis of Teacher Mastery of Information and Communication Technology (ICT) in Elementary Schools. Jurnal Pendidikan Tematik DIKDAS, 5(1), 41-51. https://online-journal.unja.ac.id/JPTD/article/view/13703