KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DAN LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DI MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Lita Wulantika Universitas Komputer Indonesia
  • Putri Sesah Nirmala Sari Universitas Komputer Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/cemerlang.v2i2.323

Keywords:

Teacher Professional Competence, Learning Environment, Learning Motivationpplication program.

Abstract

This study aims to determine the effect of teacher professional competence and learning environment on learning motivation during the Covid-19 pandemic. The method used in this study is an analytical approach, namely a quantitative approach and descriptive and verification methods. The samples used in this study were all students of class XII one of the Senior High Schools in the city of Bandung, so the number of samples used in this study were 123 samples. The analytical tools used in this study are multiple linear regression analysis, classical assumption testing, namely normality test, heteroscedasticity test, autocorrelation test, multicollinearity test, coefficient of determination analysis and hypothesis testing using the SPSS v25 a The results showed that the results of the T-Test of teachers' professional competence had a significant and significant effect on learning motivation, the learning environment had a significant and significant effect on learning motivation. In accordance with the results of the F test is a significant effect on learning motivation.

References

Budiarti, I., Wahab, D. A., & Soedarso, S. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia Berbasis Global Edisi Pertama. Yogyakarta: Pustaka Fahima.

Damanik, B. E. (2019). Pengaruh Fasilitas dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Publikasi Pendidikan.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariete SPSS 25 (9th ed). Semarang: Universitas Diponegoro.

Halim, S. N., & Rahma, R. (2021). Pengaruh Lingkungan Belajar, Motivasi Belajar dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA SMAN 9 Pangkep. Mathematics and Educations Journal.

Kurniadi , Z. A., Popoi, I., & Mahmud, M. (2020). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 1-11.

Kusumawardani, D. A., & Rustiana, A. (2015). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru, Kompetensi Profesional Guru, Dan Lingkungan Belajar Siswa Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XI Administrasi Perkantoran SMK Wijayakusuma Jatilawang. Economic Education Analysis Journal, 58-69.

Napisah, Hernida, & Kone, H. (2021). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa di SMK Palu. Journal Of Educational Technology, Curriculum, Learning, and Communication (JETCLC), 55-64.

Nufirdaus, N., & Atang, S. (2021). Lingkungan Sekolah Dalam Membentuk Perilaku Sosial Siswa. Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 5 (2b), 895-902.

Nurviana, Hawi, A., & Maryamah. (2021). Manajemen Penerimaan Peserta Didik Baru Sistem Zonasi Tingkat Sekolah Menengah Atas Di Sekayu Tahun Pelajaran 2021/2022. Journal Of Islamic Educatioal Management, 81-104.

Pratama, & Ghofur. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa saat Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1568-1577.

Rahayu, D. S., & Trisnawati, N. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Melalui Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 212-224.

Rahmat , L. M., Badara, A., & Rahim, A. (2020). Korelasi Antara Motivasi Belajar Siswa Dengan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Menengah Atas Negeri Se-Kota Baubau. Jurnal Pendidikan Bahasa.

Rizaldi, A. (2017). Peningkatan Motivasi Kerja Melalui Gaya Kepemimpinan. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 11, 151-170.

Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 3 Tanggerang Selatan. Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam.

Sudarso, A. P., Narimawati, U., Affandi, A., Priadana, S., & Erlangga, H. (2022). Pengaruh Pelatihan dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru SMA Swasta di Wilayah Kecamatan Parung Panjang dan Tenjo Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5, 960-964.

Yarmayani , A., & Afrila , D. (2018). Analisis Faktor Lingkungan Belajar Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya.

Yulikasari, R., & Pramusinto, H. (2016). Pengaruh Kesiapan Belajar, Kompetensi Profesional Guru Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Mata Pelajaran Kearsipan. Economic Education Analysis Journal, 825-837.

Downloads

Published

2022-05-15

How to Cite

Lita Wulantika, & Putri Sesah Nirmala Sari. (2022). KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DAN LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DI MASA PANDEMI COVID-19. CEMERLANG : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 2(2), 129–145. https://doi.org/10.55606/cemerlang.v2i2.323

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.