Pengaruh Podcast Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Shanti Kurniasari Universitas Negeri Jakarta
  • Desy Safitri Universitas Negeri Jakarta
  • Sujarwo Sujarwo Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurripen.v3i1.2763

Keywords:

Podcast, Learning Media, Result of Learning

Abstract

In the learning process, using media for learning as a supporting tool is expected to adapt to increasingly sophisticated technological and informational developments. This review aims to examine the beneficial effects of using podcasts as educational tools in terms of the results of student learning in the current digital era. The review is structured based on a literature review or literature study. The method used in this research study is to identify and assess based on previously conducted and published research projects. Information obtained originates from books, journals, and articles with an expansive subject matter. The results of this research show the use of podcasts as a learning media can be helpful and progressively enhance students' learning results.

References

Ardana, M. D., Dayu, D. P. K., & Hastuti, D. N. A. E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Cana Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar.

Farhan, M. (2022). Penggunaan Podcast Sebagai Media Pembelajaran Sastra Indonesia. Jurnal Estetika. https://doi.org/10.36379/estetika.v3i2

Fatihah, H., Waluyati, S.A., & Mariyani. (2023). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Era Digital Di Perguruan Tinggi. Jurnal Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKN. https://doi.org/10.36706/jbti.v10i1.20441

Indriastuti, F., & Saksono, W.T. (2014). Podcast Sebagai Sumber Belajar Berbasis Audio. Jurnal Teknodik. 305-309.

Mayangsari, D., & Tiara, D.R. Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial. Jurnal Golden Age. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1720

Ngongo, V. L., Hidayat, T., & Wiyanto. (2019). Pendidikan di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana.

Puadah, U.S., dkk. (2022). Podcast Sebagai Media Digital Pada Materi Interaksi Manusia Dengan Lingkungannya. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 1064-1065. http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i4.8922

Ramadhani, J.S., dkk. (2023). Pemanfaatan Podcast Spotify sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara. https://doi.org/10.37640/jip.v14i2.1588

Rosmiati, N. S., Yuliani, A., Nur’Aini, A. S., Nur Fauzi, H. Z., & Nugraha, D. (2022). Media Pembelajaran Podcast pada Mata Pelajaran IPS Memaknai Kemerdekaan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5985–5993. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2945

Wardiman. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Berbasis Podcast Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Musik Barat di Kelas XI SMA Negeri 2 Binjai. 4-5.

Downloads

Published

2024-03-21

How to Cite

Shanti Kurniasari, Desy Safitri, & Sujarwo Sujarwo. (2024). Pengaruh Podcast Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa. JURNAL RISET RUMPUN ILMU PENDIDIKAN, 3(1), 146–154. https://doi.org/10.55606/jurripen.v3i1.2763

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.