Penggunaan Media Pop Up Book untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas II SD Negeri Malaka

Authors

  • Yufrizal Yufrizal SD Negeri Malaka, Aceh
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas
  • Lasma Silaban UPT SD Negeri 067241 Medan Denai, Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurripen.v3i1.2677

Keywords:

Interest in Reading, Pop Up Book Media, Students

Abstract

This research aims to increase interest in reading by using pop up book media in class II students at SD Negeri Malaka. This research is collaborative classroom action research. The subjects of this research were class II students at SD Negeri Malaka for the 2023/2024 academic year, totaling 20 students. The research design used is the Kemmis and Mc model. Taggart. The data collection techniques used in this research are: 1) scale, 2) observation, and 3) documentation. Data analysis techniques use quantitative and qualitative descriptive analysis. The results of the research show that class II students' interest in reading at SD Negeri Malaka can be increased by using pop up book media through the steps of observing pop up book media, listening to and reading poetry, asking and answering questions and directing attention to learning. In pre-action, the percentage of students who had a minimum interest in reading had reached a good predicate of 0%. In the first cycle, the percentage increase in the number of students who had a minimum interest in reading reached a good predicate of 45%. In cycle II, the percentage increase in the number of students who had a minimum interest in reading reached a good predicate of 85%.

References

Anatasya, Dhea, et al. "Pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar." Jurnal Kajian Kebahasaan (2007): 1-9.

Anggara, Rendi Wisnu. "Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi pada Siswa Sekolah Dasar. " Jurnal Educatio FKIP UNMA 7.3 (2021): 1012-1018.

Giyanti, Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Untuk Peserta Didik Tunarungu Smp-Lb Pada Materi Gerak Dan Gaya, Vol 03, No. 03, (2018), h. 21.

Halisah, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book guna Menunjang Penguasaan Konsep Peserta Didik Kelas X Pada Mata Pelajaran Biologi Di Tingkat SMA/MA (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan media pop-up book berbasis tematik untuk meningkatkan kecerdasan verbal-linguistik anak usia 4-5 tahun (studi eksperimen di TK negeri pembina bulu temanggung). BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2).

Hanifah, Nurdinah. Memahami penelitian tindakan kelas: teori dan aplikasinya. Upi Press, 2014.

Harianto, Erwin. "Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa." Didaktika: Jurnal Kependidikan 9.1 (2020): 1-8.

Indriamukti, Eufrasia Findrianasari. "Upaya meningkatkan kemampuan membaca puisi anak melalui pembelajaran konstektual. " Basic Education 7.29 (2018): 2-896.

Nila Rahmawati, Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Penguasaan Kosakata Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Putera Harapan Surabaya, Vol 01, No. 02, (2014), h. 4.

Nurhidayah, Ana Binti, Uci Ulfa Nur'afifah, and Arifian Dimas. "Efektivitas Penggunaan Media Pop-Up Book Terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas I di SDN Wonokerto 1 Tahun Pelajaran 2022/2023." Global Education Journal 1.4 (2023): 220-22

Sari, Puput Purwita. "Penanaman Nilai Karakter Gemar Membaca." Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr 7.2 (2018): 205-217.

Suharyat, Yayat. "Hubungan antara sikap, minat dan perilaku manusia." Jurnal region 1.3 (2009): 1-19.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Sobakhah, Lutfiana Baroditus, and Afakhrul Masub Bachtiar. "Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Pembelajaran Membaca Puisi Kelas I SD." JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education) 3.1 (2019): 62-70.

Purwanto, N. (2013). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sri Hariani, Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book Terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Sekolah Dasar,Vol 03, No. 02, (2015), h. 1198-1199.

Umam, Nanang Khoirul, Afakhrul Masub Bakhtiar, and Hardian Iskandar. "Pengembangan pop up book bahasa indonesia berbasis budaya Slempitan." Trapsila: Jurnal pendidikan dasar 1.02 (2019): 1-11.

Downloads

Published

2024-02-16

How to Cite

Yufrizal Yufrizal, Patri Janson Silaban, & Lasma Silaban. (2024). Penggunaan Media Pop Up Book untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas II SD Negeri Malaka. JURNAL RISET RUMPUN ILMU PENDIDIKAN, 3(1), 57–70. https://doi.org/10.55606/jurripen.v3i1.2677

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.