Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Android Berbasis Powerpoint Untuk Mengingkatkan Kemampuan Visual Matematis Siswa

Authors

  • Lilis Anastasia Purba Universitas Negeri Medan
  • Glory Indira D. Purba Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurripen.v2i2.1524

Keywords:

Development of Learning Media, The Students’ Answers Process, Visual Mathematical Abilities

Abstract

The use of learning media that is less than optimal is the basis of this research with the aim of developing learning media for Android applications and knowing the process of student answers. This type of research is development research with a model adapted from Borg and Gall with a  sample of class VIII-2 students of Santa Maria Private Middle School Medan, totaling 25 people. From the results of the study, it was obtained (1) the quality of the developed learning media met the valid, practical, and effective categories with an assessment by media experts of 3.82 and material experts of 3.87, practicality from the student response with a score of 3.61 and the teacher's response with a score of 4, and the effectiveness of classical student learning completeness reaches 92% of students and an n-gain score of 0.62 which means an increase in mathematical visual abilities is included in the moderate category. (2) The process of student answers shows that students have been able to identify problems, understand problems, generalize patterns and explain what is obtained, which means that students have fulfilled each indicator of mathematical visual ability, namely looking, seeing, imagining, showing and telling.

References

Aryanti, R. dan Ferdianto, F. (2019). Identifikasi Kemampuan Visualisasi Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1): 400-410.

Bolton, S. (2011). Decoding Visual Thinking. Naver Workshop, Visualising Creative Strategies.

Damayanti, P. A. dan Qohar, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Powerpoint pada Materi Kerucut. Jurnal Kreano, 10(2): 119-124.

Handayani, D. dan Rahayu, D. V. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Menggunakan I-Spring dan APK Builder. Jurnal Mathline, 5(1):12-25.

Heinich, R., Molenda, M., Russel, D.J., Smaldino, S.E. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning. USA: Courier Kendallville, Inc.

Lukman, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Sparkol Videoscribe untuk Meningkatkan Kemampuan Visual Matematis Siswa di SMP Swasta AR-Rahman Percut. Skripsi, Matematika, Unimed, Medan.

Lukman, A., dkk. (2020) Penerapan Media Pembelajaran Holo-Math (Hologram Mathematics) dalam Meningkatkan Kemampuan Visual Matematis Siswa di SMP Negeri 8 Percut Sei Tuan. Jurnal Fibonaci, 1(2):15-12.

Machali, I. (2014). Dimensi Kecerdasan Majemuk dalam Kurikulum 2013. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1):21-45.

Maulana, L. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Geogebra terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa dalam Materi Sistem Koordinat Kartesius pada Siswa Kelas VIII di MtsN 3 Mataram Tahun Ajaran 2019/2020. Skripsi, FTK, UIN Mataram, Mataram.

Nadzifah, T. I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII di MTs Wahid Hasyim 01 Dau Malang. Skripsi, Ilmu Pengetahuan Sosial, UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Malang.

Ramli, M. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. Banjarmasin: IAIN Antasari Press.

Ritonga, P. (2016). Peningkatan Kemampuan Visual Thinking Matematis Melalui Pendekatan Concrete-Representational-Abstract (CRA) Berbantuan Software CABRI 3D. Skripsi, FMIPA UPI, Bandung.

Subekti, F., Rochmad, dan Isnarto. (2021). Kemampuan Representasi Visual Siswa dalam Memecahkan Masalah Sistem Koordinat Kartesius. Prisma: Prosiding Seminar Nasional Matematika, vol. 4: 217-222.

Sundari, E. dan Prabawati, M. (2019). Analisis Kemampuan Visual Thinking dalam Menyelesaikan Domain Soal PISA. Jarme: Journal of Authentic Research on Mathematics Education, 1(2): 38-45.

Wibowo, Z. A. dan Nugroho, M. A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Game Tax Administration Millionaire Quiz untuk Mata Pelajaran Administrasi Pajak. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(1):85-98.

Wulandari, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Dasar-Dasar Algoritma dan Pemrograman untuk Siswa Kelas X SMK Nasional Berbah. Skripsi, Teknik Informatika, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Yaniartini, Hartoyo, A. dan Hamdani. (2019). Kemampuan Visual Thinking dalam Translasi Representasi Materi Perbandingan Trigonometri Siswa SMA Negeri 5 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(10):1-13.

Downloads

Published

2023-07-14

How to Cite

Lilis Anastasia Purba, & Glory Indira D. Purba. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Android Berbasis Powerpoint Untuk Mengingkatkan Kemampuan Visual Matematis Siswa. JURNAL RISET RUMPUN ILMU PENDIDIKAN, 2(2), 83–100. https://doi.org/10.55606/jurripen.v2i2.1524

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.