Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash Untuk Siswa Kelas X

Authors

  • Mickhael P Hutagalung Universitas Negeri Medan
  • Glory Indira D Purba Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurripen.v2i2.1523

Keywords:

Adobe Flash, EDDIE, Multimedia

Abstract

This study aims to develop and produce interactive multimedia-based mathematics learning media using Adobe Flash CS 6 software that is valid, practical, and effective. This type of research is development research which refers to the ADDIE development model. This study used research instruments, the instruments used were material validation questionnaires, media, student and teacher responses regarding practicality and regarding the effectiveness of the learning media used. This study's findings indicate that: 1) The learning media's validity score of 3.245 places it in the valid category, while the media's validity score of 3.30 places it in the very valid category. 2) In the very practical category, the practicality of learning media received a score of 3.81, and in the very practical category, student assessments received a score of 3.49. 3) Learning media have a moderate or effective effectiveness score of 0.5.

References

Amanul, M.A. ( 2020). Pengembangan Media Berbasis Adobe FlashMateri Pecahan Matematika untuk MeningkatkanHasil Belajar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Vol 4.

Anwar, S. (2020). Pengembangan Media Matematika Berbasis Adobe Flash Profesional pada Materi Sifat-sifat Bangun Ruang. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 3 Nomor 1.

Auliya,N. (2018). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash Cs.6 dalam Pembelajaran Matematika Pada Kelas X Materi Pokok Pertidaksamaan Satu Variabel. Jurnal Pendidikan Matematika.

Cahyadi, A. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar: Teori dan Prosedur. Serang: Penerbit Laksita Indonesia.

Kesowo, B. (2003). Undang-undang sisdiknas ( sistem pendidikan nasional) 2003 : (UU RI No.20 Th.2003). Sekretariat Negara. Jakarta.

Maryana, S.N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Powerpoint Dan Ispring Quizmaker Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Marzuenda. (2020). Teori belajar deskriptif dan teori pembelajaran preskriptif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, Volume 9 Nomor 1.

Muhammad, I.(2022). Pengembangan Media Interaktif Menggunakan Adobe Flash CS6 pada Materi Relasi dan Fungsi. JARME. Volume 6 Nomor 1.

Muhseto, G. (2009). Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mu’min, S. (2013). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Jurnal Al-Ta’dib. Volume 6 Nomor 1.

Noorlaila, F. (2020). Teori-Teori Belajar Dalam Pendidikan. Tasikmalaya: Edu Publisher.

Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M. Z., Ili, L., Purba, B., Chamidah, D., Kaunang, F. J., J., & Iskandar, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Sari, K., & Syazali, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2)

Santarapurba, H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis adobe flash cs3 pada Materi Bangun Ruang Balok untuk Siswa SMP/MTS Kelas VIII. EDU-Mat Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 6 Nomor 1.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: PEDAGOGIA.

Surjono, H. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif Konsep dan Pengembangan. Yogyakarta.UNY Press.

Suzana, M. P., Jayanto, S. F. M. S., Dr. Yenny Suzana, M. P., & Imam Jayanto, S. F. M. S. (2021). Teori Belajar & Pembelajaran. Literasi Nusantara.

Wardani, K.W. & Danang S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Macromedia Flash Materi Luas dan Keliling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Volume 10 Nomor 1.

Wibawanto, S. S. M. D., Wandah ,W., S. S. M. D., & Kreatif, C. U. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Cerdas Ulet Kreatif Publisher.

Downloads

Published

2023-07-14

How to Cite

Mickhael P Hutagalung, & Glory Indira D Purba. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash Untuk Siswa Kelas X. JURNAL RISET RUMPUN ILMU PENDIDIKAN, 2(2), 69–82. https://doi.org/10.55606/jurripen.v2i2.1523