Membangun Motivasi Pelajar Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Jenjang Perguruan Tinggi

Authors

  • Sri Gustini Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Rahmaniyah
  • Dwi Umardani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Rahmaniyah
  • Emelda Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Rahmaniyah
  • Avissa Calista Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Rahmaniyah

DOI:

https://doi.org/10.55606/nusantara.v3i2.1224

Keywords:

Motivation, Higher Education, Student

Abstract

Realizing the quality and competency of people who can assist in the success of development is one of higher education's key roles. Graduates of high school, vocational school, or madrasah aliyah programs might choose to enroll in classes, work, pursue further education, or remain unemployed. They lack knowledge about scholarship information, tuition funding plans, or higher education. The implementation of this community service program aims to raise student motivation about the value of higher education for the growth of self-potential, careers, and standards of living in all facets of society. It also aims to increase knowledge, insight, understanding, and awareness about the importance of continuing education. The delivery of the subject takes the form of lectures and discuss, as well as practice sessions and individual work.

 

References

Apriana, Heryati, & Permatasari, I. (2020). Memotivasi Masyarakat untuk Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi di Kelurahan Kertapati Palembang. Suluh Abdi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 81–87.

Arnawan, G. (2016). Faktor Penyebab Kurangnya Minat Remaja Desa terhadap Pendidikan di Perguruan Tinggi (Studi Kasus pada Remaja di Desa Balirejo Kecamatan Angkona Kabupaten Luwu Timur). Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 3(2).

Badan Pusat Statistik Kabupaten Musi Banyuasin. (2023). Kabupaten Musi Banyuasin dalam Angka. BPS Kabupaten Musi Banyuasin.

Erlina, N. (2019). Kompensasi, Lingkungan Kerja dan Motivasi terhadap Kepuasan Kerja Pegawai pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Musi Banyuasin. Jurnal Adminika, 5(2), 88–101.

Hanum, R., & Rijal, F. (2020). Motivasi Santriwati Dayah Salafiyah Bireuen Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 749–765. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i1.613

Hendra, Angreni, T., & Hanitha, V. (2022). Pengembangan Motivasi dan Kepemimpinan bagi para anggota OSIS sekolah Narada Jakarta. NEAR: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(1), 35–39. https://doi.org/10.32877/nr.v2i1.570

Kasih, E. N. E. W., Gulö, I., Wahyuningsih, N. S., & Saadah, R. A. (2022). Motivasi Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi bagi Siswa SMA Desa Margosari. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 482. https://doi.org/10.55983/empjcs.v1i4.180

Maerani, I. A., Budi, A. S., Eksanti, Nurdiana, I. A., Islahiyah, D. M., & Ni’mah, P. M. (2021). Meningkatkan Motivasi dan Minat Diri Siswa SMA terhadap Dunia Perkuliahan melalui Webinar KKN. Indonesian Journal of Community Services, 3(1), 85–96. https://doi.org/10.30659/ijocs.3.1.85-96

Mindari, E. (2015). Pengaruh Motivasi, Disiplin Kerja dan Budaya Organisasi terhadap Kinerja Karyawan pada Yayasan Rahmany Sekayu. IImu Manajemen, 5(1), 15–27.

Mindari, E. (2019). Pengaruh Komunikasi, Iklim Organisasi dan Motivasi serta Gaya Kepemimpinan terhadap Kepuasan Kerja Pegawai Akademi Kebidanan Pemerintah Kabupaten Muara Enim. Jurnal Ilmu Ekonomi, 4(1), 654–664.

Mindari, E. (2020). Pengaruh Kompetensi, Motivasi dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan PDAM Tirta Randik Sekayu Kabupaten Musi Banyuasin. Jurnal Ekonomika, 11(1), 35–50. https://doi.org/10.35334/jek.v11i1.1245

Mindari, E. (2023). Kinerja Guru: Disiplin, Kompetensi, Lingkungan Kerja dan Motivasi. Jurnal Manajemen, 11(2), 110–124.

Mulyanto, E., & Jumino. (2021). Penyuluhan Motivasi Minat Siswa untuk Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi - SMK FAJAR Ciseeng Bogor. Jurnal Loyalitas Sosial: Journal of Community Service in Humanities and Social Sciences, 3(2), 62–76. https://doi.org/10.32493/jls.v3i2.p62-76

Mulyono, H., & Hadian, A. (2020). Sosialisasi Motivasi Memilih Kuliah di Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah di Desa Klambir Lima Kebun Kecamatan Hamparan Perak Kabupaten Deli Serdang.

Mustika, Amalia, et. al. (2020). Pengantar Bisnis. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Prabowo, M. A., Hidayani, Qomaruddin, M. T., & Maulana, I. (2022). Upaya Menumbuhkan Kesadaran Masyarakat tentang Pentingnya Pendidikan melalui Penerapan Program Bimbingan Belajar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 28(4), 395–401.

Rohmah, A. N. (2019). Kegiatan Mentorship untuk Meningkatkan Motivasi dalam Melanjutkan Pendidikan Tinggi dengan Beasiswa. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 1(1), 1–7. https://doi.org/10.30872/plakat.v1i1.2689

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 12 tentang Pendidikan Tinggi, Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 158 (2012).

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 78 (2003).

Wiguna, M. Z., & Alimin, A. A. (2021). Seminar Pendidikan dalam Rangka Peningkatan Motivasi Siswa Kelas XII untuk Melanjutkan Pendidikan di Perguruan Tinggi. GERVASI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 5(1), 40–49. https://doi.org/10.31571/gervasi.v5i1.1992

Downloads

Published

2023-05-02

How to Cite

Sri Gustini, Dwi Umardani, Emelda, & Avissa Calista. (2023). Membangun Motivasi Pelajar Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Jenjang Perguruan Tinggi. NUSANTARA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 117–125. https://doi.org/10.55606/nusantara.v3i2.1224

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.