Pelatihan Manajemen Waktu pada Komunitas Mahasiswa Islam

Authors

  • Diana Anindita Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • M.Mawahib Ahyauddin Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Siti Hikmah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.55606/cendekia.v5i1.3386

Keywords:

Training, Management, Time

Abstract

The time management training for the Islamic Student Community aimed to enhance understanding and skills in effective time management to reduce procrastination and increase productivity. The methods utilized included capacity-building-based psychoeducation, material delivery, and practical exercises using the Eisenhower matrix. The intervention was conducted in three stages: initial data collection, material presentation, and practical training. Seven community members participated in the program. Evaluation results showed an average pre-test score improvement from 40 to 95.7 in the post-test, indicating the intervention's success in fostering more disciplined and organized behavior. The program is recommended for continuous implementation to support the capacity development of individuals and the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adolph, R. (2016). 済無no Title No Title No Title. 1–23.

Anni Milen, Pegangan Dasar Pengembangan Kapasitas. Diterjemahkan Secara Bebas. Pondok Pustaka Jogja, Yogyakarta, 2004, Hlm. 12.

Ginting, M. N. K., & Azis, A. (2014). Hubungan Antara Lingkungan Belajar Dan Manajemen Waktu Dengan Motivasi Menyelesaikan Studi. Analitika: Jurnal Magister Psikologi Uma, 6(2), 91-97.

Hidayah, N., & Suryani, L. (2020). Manajemen Waktu Dalam Komunitas: Teori Peran Dan Dinamika Sosial. Jurnal Ilmu Sosial Dan Manajemen, 5(1), 87-94.

Mufidah, F. A. (2019). Manajemen Waktu Pada Mahasiswa Aktivis Organisasi. Fakultas Psikologi, 1(2023), 6–7.

Nika Sintesa. (2022). Analisis Pengaruh Time Management Terhadap Kedisiplinan Dan Akademik Mahasiswa. Trending: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi, 1(1), 36–46. Https://Doi.Org/10.30640/Trending.V1i1.465

Nugroho, H., & Wijayanti, R. (2022). Dampak Pelatihan Manajemen Waktu Terhadap Kesejahteraan Psikologis Individu Dalam Komunitas. Jurnal Psikologi Dan Perilaku Sosial, 9(2), 132-140.

Rika Widianita, D. (2023). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析title. At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, Viii(I), 1–19.

Rohman, Abdur. 2018. “Manajemen Qur’ani Tentang Penggunaan Waktu Dalam Bingkai Pendidikan Islam.” Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam 16(1).

Sudrajat, A., & Ariani, D. (2020). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pelatihan Manajemen Waktu Untuk Meningkatkan Produktivitas Sosial. Jurnal Psikologi Komunitas, 8(1), 112-120.

Widodo, D., & Fajrin, T. (2021). Pendekatan Preventif Dalam Pengelolaan Waktu Untuk Meningkatkan Kesejahteraan Komunitas. Jurnal Psikologi Sosial Dan Kesejahteraan, 7(3), 245-258.

Zega, Y. X. G. H., & Kurniawati, G. E. (2022). Pentingnya Manajemen Waktu Bagi Mahasiswa Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Di Sekolah Tinggi Teologi Duta Panisal Jember. Metanoia, 4(1), 58–70. Https://Doi.Org/10.55962/Metanoia.V4i1.62

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Diana Anindita, M.Mawahib Ahyauddin, & Siti Hikmah. (2024). Pelatihan Manajemen Waktu pada Komunitas Mahasiswa Islam. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 5(1), 122–143. https://doi.org/10.55606/cendekia.v5i1.3386