Analisis Pemerolehan Sintaksis Pada Anak Usia Dini (Studi Kualitatif Pada Rizky Ramadhan)

Authors

  • Intan Widia Sari Universitas Muhammadyah Sumatra Utara
  • Mutia Febriyana Universitas Muhammadyah Sumatra Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/cendikia.v2i3.296

Keywords:

Language Acquisition, Syntax, 6 Years Old Children

Abstract

The purpose of this research is that researchers want to see language acquisition in the field of syntax for a 6-year-old child named Rizky Ramadhan. The source of the data that is the object of this research is the speech or oral utterance of a 6-year-old child named Rizky Ramadhan in the field of syntax. The method used in this research is descriptive research with qualitative data analysis. Data collection techniques carried out by researchers in this study used listening, interviewing and recording techniques. The results of this study indicate that a 6-year-old child named Rizky is able to produce words and sentences in every activity. This can be proven from his daily speech with his interlocutor, namely the researcher, biological mother, and also the child's brother. The theory used in analyzing Rizky's speech refers to Abdul Chaer about sentence classification which includes news sentences (declarative), interrogative sentences (interrogative), imperative sentences, and exclamation sentences (interjective). The results of this study are that Rizky has been able to utter 22 declarative sentences, 15 interrogative sentences, 9 imperative sentences, and 8 interrogative sentences. sentence form as shown in the results.

References

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta:Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta:Rineka Cipta.

Azizah, Nikmatul, Dewi, Chandra, Anita. 2021. Analisis Perkembangan Semantik dan Sintaksis Anak dalam Kegiatan Belajar dari Rumah. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. Vol. 6, No. 6, Desember 2021.

Chaer, Abdul. 2009. Sintaksis Bahasa Indonesia (Pendekatan Proses). Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. 2015. Sintaksis Bahasa Indonesia (Pendekatan Proses). Jakarta: Rineka Cipta.

Chomsy, Noam. 1965. Aspek Teori Sintaksis. Combridge: Mussachusseth the M.J.T Press.

Daulay, Syahnan. 2015. Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa. Bandung: Cipta pustaka Media Perintis.

Djardjowidjojo, Soenjono. 2010. Psikolinguistik Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Hutabarat, Ismarini. 2018. Pemerolehan Sintaksis Bahasa Indonesia Anak Usia Dua Tahun dan Tiga Tahun di Padang Bulan. Jurnal Darma Agung. Vol. XXVI. NO. 1. Desember 2018.

Impuni. 2012. Pemerolehan Sintaksis Anak Usia Lima Tahun Melalui Penceritaan Kembali Dongeng Nusantara. Jurnal Penelitian Humaniora, Vol. 13, No. 1, 30 Februari 2012.

Maksan, Marjusman. 1994. Psikolinguistik. Padang: IKIP Padang Press.

Moleong, Lexy J. 2013. Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nasution, Putri. 2009. Kemampuan Berbahasa Anak Usia 3 sampai 4 Tahun (Pra Sekolah) di Play Group Tunas Mekar Medan. Tesis. Medan: UISU.

Ramlan, M. 1987. Ilmu Bahasa Indonesia : Sintaksis. Yogyakarta: UD. Karyono.

Setiawan, Agus, Dwi. 2016. Analisis Kesalahan Sintaksis Bahasa Indonesia Dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VI SDN Kanigoro 02 Kecamatan Pagelaran yang Berbahasa Ibu Bahasa Madura. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 5. No. 3. Agustus 2016.

Simanjuntak, Mangantar. 2009. Pengantar Neuropsikolinguistik, Menelusuri Bahasa, Pemerolehan Bahasa dan Hubungan Bahasa dengan Otak. Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Sitepu, Tepu, dan Rita. 2017. Bahasa Indonesia Sebagai Media Primerkomunikasi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 2. No. 1. September 2017.

Sitepu, Tepu, dan Rita. 2019. Sintaksis Bahasa Indonesia. Medan: UISU PRESS.

Sugiyono. 2007. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Zamzami, Rahman, Aulia. 2020. Pemerolehan Sintaksis Anak Usia Enam Tahun Enam Bulan (Studi Kualitatif pada Ziyan). Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia. Vol. 8 No. 1. Januari 2020.

Sukardi. 2006. Penelitian Kualitatif-Naturalistik dalam Pendidikan. Jogjakarta: Usaha Keluarga

Downloads

Published

2022-08-15

How to Cite

Intan Widia Sari, & Mutia Febriyana. (2022). Analisis Pemerolehan Sintaksis Pada Anak Usia Dini (Studi Kualitatif Pada Rizky Ramadhan). CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(3), 105–120. https://doi.org/10.55606/cendikia.v2i3.296