Transformasi Media Pembelajaran Sebagai Penyalur Pesan
DOI:
https://doi.org/10.55606/cendikia.v2i3.274Keywords:
Transformation, Learning Media, Message ChannelAbstract
The purpose of this study was to determine the transformation of learning media as message distributors. The study in this paper uses a descriptive method with literature study, namely by presenting an overview and analysis of the meaning, rationale for using media, rationale for using media, learning media in the perspective of the Qur'an and Hadith and the benefits of using media. The results of this literature review indicate that learning media in general are tools for teaching and learning processes. Everything that can be used to stimulate the thoughts, feelings, attention and abilities or skills of the learner so that it can encourage the learning process. This limitation is quite broad and in-depth covering the understanding of resources, environment, people and methods used for learning/training purposes.
References
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866
Armalena. (2019). Pengaruh Media Terhadap Pembelajaran Bermutu Dan Handal. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 2(1), 23–31. Retrieved from belajar, kualitas, andal, media
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Atmajaya, Y. T. (2017). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Jurnal Aktual Medika, 3(1), 70.
Aulia Safrizal, H. Bu. (2012). Pembelajaran Manajemen Sumber Daya Manusia Menggunakan Teknologi Open Source. Jurnal Unipdu, 1(2), 1–6. Retrieved from http://journal.unipdu.ac.id:8080/index.php/seminas/article/view/139
Azhari, A. (2015). Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Madrasah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 16(1), 43. https://doi.org/10.22373/jid.v16i1.586
Azizah, N., Muhtar, Nugraha, A., & Rosarina, G. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA berbasis Information Communication and Technology (ICT). Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 20–31.
Falahudin Iwan. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran . Lingkar Widyaiswara, (4), 104.
Fifit Firmadani. (2010). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional.
Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 17–26.
Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Khoiri, N., Farikhah, I., & Sucipto, U. (2012). Pemanfaatan Projected Motion Media Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Pada Mata Kuliah Ilmu Pengetahuan Bumi Dan Antariksa (Ipba). Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 2(1/April). https://doi.org/10.26877/jp2f.v2i1/april.123
Mustofa, Z., & Suhendar, A. (2014). Media Pembelajaran Mengenal Bentuk Dan Warna Berbasis Multimedia Pada Ra Al a ’ Raaf. ProTekInfo(Pengembangan Riset Dan Observasi Teknik Informatika), 1(September), 1–3. Retrieved from file:///C:/Users/asus/Downloads/35-Article Text-81-1-10-20170118.pdf
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706
Nuryanto, A. (2004). Media Pembelajaran Pendidikan Kejuruan. Yogyakarta: Program Akta Mengajar Fakultas Teknik UNY.
Pito, A. H. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan. https://doi.org/10.36052/andragogi.v6i2.59
Sofia. (2012). Peranan Media Pengajaran dalam Pembelajaran Bahasa. Al-Hikmah Journal for Religious Studies, 13(1), 49–58.
Sulistyaningsih, C. (2016). Media Pembelajaran. Retrieved from Kompasiana.com website: https://www.kompasiana.com/christinmichell/580d8fe76d7a612c0e1faab7/media-pembelajaran
Utama, G. S. (2020). Pentingnya Memilih Media Yang Tepat Dalam Pembelajaran. Retrieved from Kemendikbud.go.id website: http://pena.belajar.kemdikbud.go.id/2020/10/pentingnya-memilih-media-yang-tepat-dalam-pembelajaran/
Winda, -. (2016). Boneka Jari Sebagai Pembelajaran Kelas Rendah Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 6(1). https://doi.org/10.17509/eh.v6i1.2857