Perbandingan Ekstrakurikuler di Sekolah Swasta dan Negeri Berdasarkan Hasil Observasi

Authors

  • Dianisa Wahyuni Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Rika Hanipah Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Zaskia Putri Aulia Azzahra Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Agus Mulyana Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru

DOI:

https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2277

Keywords:

School, Private, Public, Extracurricular Comparison.

Abstract

This article discusses the differences in extracurricular activities between private and public schools in Indonesia. Private schools, supported by greater financial resources, offer a variety of activities with modern facilities. On the other hand, public schools, despite their limited budgets, still ensure equal access to education. Comparisons include infrastructure, fees, student numbers and extracurricular opportunities. Factors such as gender, religion and culture influence the offering of activities. Qualitative research methods and observations were used to explain the differences in planning, types of activities and assessment between the two. Field observations highlighted barriers in private and public schools, including facilities constraints. This article examines the strengths and weaknesses of the two schools observed, providing a holistic insight into the impact of educational institutions on student character building in Indonesia.

References

Abraham William. (2023, April 13). Sekolah Negeri atau Swasta? Kira-Kira Kamu Mau Pilih Mana? Retrieved from tanam duit: https://www.tanamduit.com/belajar/inspirasi/sekolah-negeri-atau-swasta

Deni Purbowati. (2021). 5 Perbedaan Sekolah Negeri dan Swasta. Retrieved from Aku Pintar: https://akupintar.id/info-pintar/-/blogs/5-perbedaan-sekolah-negeri-dan-swasta

Gamal Thabroni. (2022, April 27). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif (Konsep & Contoh). Retrieved from serupa.id: Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif (Konsep & Contoh)

Inge Shafa Sekarningrum dan Ikko Anata. (2022, Oktober 11). Serba-Serbi Perbedaan Sekolah Swasta dan Negeri. Retrieved from Kompas.com: https://www.kompas.com/edu/read/2022/10/11/115136771/serba-serbi-perbedaan-sekolah-swasta-dan-negeri?page=all#google_vignette

Jamili. M.D, Abidin, A. M. (2018). Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Kependidikan, 12, 183–196.

ALFAIZ, R. A. (2016). PRLAKSANAAN MANAJEMEN MUTU PADA KEGIATAN EKSTRAKULIKULER DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 BANYUWANGI. 01, 1–23.

Anatasya, E., Suargana, L., Pendidikan, S., Sekolah, G., & Pendidikan, U. (2023). Strategi Perencanaan dan Pelaksanaan Ekskul di Sekolah Dasar : Perspektif dari SD Negeri dan SD Swasta. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19150–19154.

Bolabasket, E., Sma, D. I., & Piyungan, N. (n.d.). MENGIKUTI. 1–11.

Farida, S., Munib, & Imamah. (2021). Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan Dalam MeningkatkanPrestasi Belajar Di SMA Al Arifin Langgarsari Camplong. Kabilah: Journal of Social , 6(2), 70–87. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/kabilah/article/view/5401

Inriyani, Y., Wahjoedi, & Sudarmiatin. (2020). Peran kegiatan ekstrakurikuler untuk meningkatkan prestasi belajar IPS. Jurnal Pendidkan, 8(2), 1–7. https://core.ac.uk/download/pdf/267023922.pdf

Mustofa, A. (2020). Pendidikan Keagamaan Untuk Membentuk Kerukunan Antar Umat Beragama Di Medowo Kandangan Kediri. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 14–37. https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.399

Nugraha. (2018). Faktor-faktor pendukung dan penghambat pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler dalam pembinaan karakter disiplin siswa. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 3(2), 64–70.

Prastyo Hendy. (2014). Survei Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga Pada Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Ngargoyoso Kabupaten Karanganyar Tahun 2013. Of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 4(7), 1957–1962. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/peshr

Rachmi Nursifa Yahya, Fannia Sulistiani Putri, Andriani Safitri, Zizah, S. N., & Mulyana, A. (2023). Implementasi Pelaksanaan Ekstrakurikuler Wajib dan Pilihan SD Negeri dan SD Swasta di Kota Bandung (Penelitian Kualitatif terhadap SDN Negeri 172 Andir Kidul dan SD Bintang Madani). Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 2(1), 202–207. https://doi.org/10.31004/jerkin.v2i1.143

Nazir, M. (2014). Metode Penelitian. Bandung: Ghalia Indonesia.

Abidin, A. M. (2018). Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Kependidikan, 12, 183–196.

ALFAIZ, R. A. (2016). PRLAKSANAAN MANAJEMEN MUTU PADA KEGIATAN EKSTRAKULIKULER DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 BANYUWANGI. 01, 1–23.

Anatasya, E., Suargana, L., Pendidikan, S., Sekolah, G., & Pendidikan, U. (2023). Strategi Perencanaan dan Pelaksanaan Ekskul di Sekolah Dasar : Perspektif dari SD Negeri dan SD Swasta. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19150–19154.

Bolabasket, E., Sma, D. I., & Piyungan, N. (n.d.). MENGIKUTI. 1–11.

Farida, S., Munib, & Imamah. (2021). Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan Dalam MeningkatkanPrestasi Belajar Di SMA Al Arifin Langgarsari Camplong. Kabilah: Journal of Social , 6(2), 70–87. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/kabilah/article/view/5401

Inriyani, Y., Wahjoedi, & Sudarmiatin. (2020). Peran kegiatan ekstrakurikuler untuk meningkatkan prestasi belajar IPS. Jurnal Pendidkan, 8(2), 1–7. https://core.ac.uk/download/pdf/267023922.pdf

Mustofa, A. (2020). Pendidikan Keagamaan Untuk Membentuk Kerukunan Antar Umat Beragama Di Medowo Kandangan Kediri. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 14–37. https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.399

Nugraha. (2018). Faktor-faktor pendukung dan penghambat pelaksanaan kegiatan ekstrakurikuler dalam pembinaan karakter disiplin siswa. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 3(2), 64–70.

Prastyo Hendy. (2014). Survei Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga Pada Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Ngargoyoso Kabupaten Karanganyar Tahun 2013. Of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 4(7), 1957–1962. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/peshr

Rachmi Nursifa Yahya, Fannia Sulistiani Putri, Andriani Safitri, Zizah, S. N., & Mulyana, A. (2023). Implementasi Pelaksanaan Ekstrakurikuler Wajib dan Pilihan SD Negeri dan SD Swasta di Kota Bandung (Penelitian Kualitatif terhadap SDN Negeri 172 Andir Kidul dan SD Bintang Madani). Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 2(1), 202–207. https://doi.org/10.31004/jerkin.v2i1.143

SMA Dwiwarna (Boarding School). (2023, Juli 16). Apa Perbedaan SMA Swasta dan Negeri? Ini Ulasan Lengkapnya. Retrieved from SMA Dwiwarna (Boarding School): https://www.smadwiwarna.sch.id/perbedaan-sma-swasta-dan-negeri/

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

Dianisa Wahyuni, Rika Hanipah, Zaskia Putri Aulia Azzahra, & Agus Mulyana. (2023). Perbandingan Ekstrakurikuler di Sekolah Swasta dan Negeri Berdasarkan Hasil Observasi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 74–83. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i1.2277