Eksistensi Aqidah Dalam Pendidikan Islam dan Sebab-Sebab Penyimpangannya

Authors

  • Evan Silalahi Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muhammad Rendy Alfiansyah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Hafiz Pradana Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ahmad Fauzan Halim Universitas Muhammadiyah Riau
  • Muhammad Mazlan Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrafi.v3i1.2490

Keywords:

Position, Deviation of Aqidah

Abstract

Aqidah is a principle of faith that has been established by Allah SWT. And we as human beings are obliged to believe in it in order to be worthy of being called believers. But that does not mean that faith is dogmatically instilled in humans, because the process of faith must be accompanied by aqli postulates. But because human reason is limited, not everything that can be trusted can be perceived and achieved by human reason. Scholars agree that the aqli proposition can indeed give birth to strong faith and faith. While the naqli postulate that can produce the desired belief is only the qath'i postulate. This short article presents some discussions that may be useful for those who want to understand the aqidah.

References

Amirudin, N. (2016). Peran Pendidikan Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Dalam Meningkatkan Perilaku Keberagamaan Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Gresik. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 23(1), 45–61. http://journal.umg.ac.id/index.php/didaktika/article/view/129

Annashofi, M. (2022). Tradisi Larangan Menolak Khitbah Dalam Tinjauan ‘Urf. SAKINA: Journal of Family Studies, 6(1), 2.

Aqbar, K., & Iskandar, A. (2021). Prinsip Tauhid dalam Implementasi Ekonomi Islam. AL-KHIYAR: Jurnal Bidang Muamalah Dan Ekonomi Islam, 1(1), 34–44. https://doi.org/10.36701/al-khiyar.v1i1.446

Arif, M. K. (2020). Moderasi Islam (Wasathiyah Islam) Perspektif Al-Qur’an, As-Sunnah Serta Pandangan Para Ulama Dan Fuqaha. Al-Risalah, 11(1), 22–43. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v11i1.592

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.

Atabik, A. (2016). CORAK TAFSIR AQIDAH (Kajian Komparatif Penafsiran Ayat-ayat Aqidah). ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 17(2), 209. https://doi.org/10.14421/esensia.v17i2.1288

Aziz, A. (2019). Fiqh Kuliner: Analisis Pendapat Malikiyyah dan Syafiâ€TMIyyah Tentang Status Halal-Haram Hewan. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 1–16. https://doi.org/10.36835/falasifa.v10i1.147

Azty, A., Fitriah, F., Sitorus, L. S., Sidik, M., Arizki, M., Siregar, M. N. A., Siregar, N. A., Budianti, R., Sodri, S., & Suryani, I. (2018). Hubungan antara Aqidah dan Akhlak dalam Islam. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 1(2), 122–126. https://doi.org/10.34007/jehss.v1i2.23

Ba’its, A. N. (2011). Buletin Muslim.or.id at-Tauhid. Mendidik Generasi Rabbani, Edisi VII/.

Badrud Tamam, Saiban, K., & Munir, M. (2022). Penerapan Ilmu Ushul Fiqh Dalam Penetapan Istinbath Hukum Produk Halal di Indonesia. Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 7(01), 1–11. https://doi.org/10.37366/jespb.v7i01.259

Bushtomi, Y. (2023). Objek Kajian Islam (Akidah, Syariah, Akhlaq). Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 4(1), 70–86.

Dan, S., & Dan, S. (2022). PENGENALAN Terapi al-Quran mempunyai persamaan dengan al-ruqyah al-syari ` yyah membawa maksud penawar yang dijadikan sebagai pelindung atau benteng bagi diri seseorang supaya tidak ditimpa penyakit yang menggunakan ayat-ayat alquran sebagai medium atau usaha untuk menyembuhkan sesuatu penyakit samada penyakit luaran ataupun dalaman ( Khaled , 2008 ). ( Yusof , 2007 ). 23(3), 76–85.

Darajat, M. (2021). Nilai-Nilai Tauhid Dalam Ayat Kursi Dan Metode Pembelajarannya Dalam Pendidikan Agama Islam (Suatu Tinjauan Teoritik). Jurnal Kajian Islam Kontemporer (JURKAM), 2(1), 6–15. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/25694/

Daud, A. (n.d.). e-book Kitab hadits Abu Daud No 418.pdf. In Kitab Hadits e-book Online. Lidwa Pusaka Jakarta.

Dirwan, D., Bunyamin, B., & Umrah, S. (2028). Perintah Membaca dalam Al-Qur’an Perspektif Pendidikan (Surah Al-Alaq). AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 34–47. https://doi.org/10.32489/alfikr.v4i2.32

Farhani, N. (2019). Aqidah Dalam Pandangan Imam Al-Ghazali. 1–79. http://repository.iainpalu.ac.id/id/eprint/1091/

Fikri, M. (2019). Pola Wahyu Memandu Ilmu Dalam Penanaman Akidah Akhlak Generasi Milenial. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 6(1), 76–91. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v6i1.110

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, K. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Halimah, D. (2006). Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan. Kontekstualita, Volume.21, 86–101.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hidayatullah, M. F. (2016). Paradigma Pendidikan Keluarga: Supervisi dan Motiv Keterlibatan Orang Tua dalam Pelaksanaan Ibadah. Tarbiyatun, 2(1), 1–23. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/potensia/article/view/3187

Karim, P. A. (2017). Fungsi Aqidah Dan Sebab-Sebab Penyimpangan Dalam Aqidah. Jurnal Pendidikan Islam Dan Teknologi Pendidikan, VII(1), 33–42.

Lestari, S. (2017). Kenduren Dalam Tradisi Muslim Ditinjau Dari Aqidah Islam Studi Di Dusun Tulung Agung Kecamatan Banjit Kabupaten Way Kanan. Skripsi, 1–101. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/3060%0Ahttp://repository.radenintan.ac.id/3060/1/SKRIPSI_LENGKAP.pdf

Majah, I. (n.d.). e-book Kitab Hadits Ibnu Majah no 2324.pdf. In Kitab hadits e-book Online. Lidwa Pusaka Jakarta.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.

Mardia Harahap, A. (2017). Tauhid Rubiayah,Tauhid Uluhiyah Dan Pengakuan Kaum Musyrikin Terhadapnya. 2, 6. https://www.academia.edu/download/52908853/TAUHID_RUBUBIYAH.pdf

Muhammaddin, M. (2014). Prinsip-Prinsip Dakwah Salafiyah. Jurnal Ilmu Agama UIN Raden Fatah, 15(1), 125–146.

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Muthok, A. I. (2019). Integrasi Konsep Fiqih Ekologi Pada. 07(01), 1–12.

Nik Muhammad Syukri. (2019). Sejarah pembahagian tauhid rububiyyah, tauhid uluhiyyah, dan tauhid asma wa sifat dalam pengajian usuluddin. INSANCITA: Journal of Islamic Studies in Indonesia and Southeast Asia, 4(1), 19. https://journals.mindamas.com/index.php/insancita/article/view/1197

Rasyad Zein dkk. (n.d.). AL-ISLAM KEMUHAMMADIYAHAN 3.

Salim, A. (2023). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Al- Karimah Siswa Di Mulia Tanjung Sari Medan. 01, 6–9.

Suprapto. (2009). Aqidah Islam Menurut Hasan al-Banna (Telaah Kitab al-Aqidah). 84.

Suta Wardianto, B. (2020). Relevansi Pemikiran Kh. Ahmad Dahlan Terhadap Pendidikan Agama Islam Di Era 4.0. Jurnal Pendiidikan Agama, 21(2), 281–290.

Syarifin, A. (2018). Aspek Psikologi Dan Kesehatan Mental Dalam Pendidikan Aqidah Dan Ibadah Peserta Didik. Nuansa, 11(1), 1–8. https://doi.org/10.29300/nuansa.v11i1.1346

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Tangngareng, T. (2016). Kehujjahan Hadis Ahad dalam Masalah Aqidah. Jurnal Kajian Ilmu Hadis, 7(1), 18–29.

Vina Wardatus Sakinah, & Ahmad Hidhir Adib. (2022). Counter Narrative Terhadap Vonis Syirik dalam Kajian Fikih Nusantara. Wasathiyyah, 4(1), 18–27. https://doi.org/10.58470/wasathiyyah.v4i1.15

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. (2017). Huru Hara Kiamat. Cahaya Firdaus Pekanbaru.

Wismanto Abu Hasan. (2018a). Iman Kepada Hari Akhir. In Pendidikan Agama Islam. Cahaya Firdaus Pekanbaru.

Wismanto Abu Hasan. (2018b). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Downloads

Published

2024-03-20

How to Cite

Evan Silalahi, Muhammad Rendy Alfiansyah, Hafiz Pradana, Ahmad Fauzan Halim, & Muhammad Mazlan. (2024). Eksistensi Aqidah Dalam Pendidikan Islam dan Sebab-Sebab Penyimpangannya. Jurnal Riset Rumpun Agama Dan Filsafat, 3(1), 68–78. https://doi.org/10.55606/jurrafi.v3i1.2490