Peran Tim Kontekstual Dalam Pelayanan Anak Suku Sunda: Upaya Memperkenalkan Isa Al-Masih Sebagai Satu-Satunya Jalan Keselamatan

Authors

  • Romita Romita Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Setia Jakarta
  • Jose Samaloisa Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Setia Jakarta
  • Markus Landena Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar Setia Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/nusantara.v4i1.2551

Keywords:

Contextual Team Role, Children's ministry, Sundanese tribe, Isa Al-Masih, Way of Salvation

Abstract

This article discusses the changes experienced by Sundanese children during puberty and the important role of the gospel spirit companion in guiding them. Sundanese society has unique and interesting characteristics that must be observed in its spiritual growth and understanding of the concept of salvation. Although Sundanese society already has good morals and a high spirit of tolerance, to achieve soul salvation according to the concept of Christian salvation, faith in Jesus Christ is needed. Unfortunately, children are often neglected in evangelism, and the lack of service to them is a problem that must be overcome. Therefore, the "Child Reureuh" activity was held to provide an understanding of the teachings of the Bible and the concept of salvation to Sundanese children. The research method used was qualitative descriptive, and this activity was carried out at Wisma Karang Tumaritis, Parompong, West Bandung. Involving children in evangelism is expected to build a strong foundation of faith from an early age and have a positive impact on their lives. This article aims to explore the role of contextual teams in introducing the love of Jesus Christ to Sundanese children and its impact on their ministry, as well as provide a comprehensive overview of contextual approaches in religious and humanitarian contexts.

References

Novita, N. P. (2012). Hubungan antara kekerasan emosional pada anak terhadap kecenderungan kenakalan remaja (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS AIRLANGGA).

Diananda, A. (2019). Psikologi remaja dan permasalahannya. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(1), 116-133.

Farih, Y. N., & Wulandari, P. Y. (2022). Pengaruh Keberfungsian Keluarga terhadap Regulasi Emosi pada Remaja Awal. Buletin Penelitian Psikologi dan Kesehatan Mental (BRPKM), 2(1), 445-455.

Marfiah, M., Putri, R., & Yolandia, R. A. (2023). HUBUNGAN SUMBER INFORMASI, LINGKUNGAN SEKOLAH, DAN DUKUNGAN KELUARGA DENGAN PERILAKU PENCEGAHAN ANEMIA PADA REMAJA PUTRI DI SMK AMALIYAH SRENGSENG SAWAH TAHUN 2022. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(2), 551-562.

Wartika, E., Ridwan, I., & Apip, A. (2020). Pesona Kesenian Sunda Dalam Kemasan Komunikasi Multimedia. Prosiding ISBI Bandung, 1(1).

Sutriatmo, S. (2022). Konsep Keselamatan di Dalam Yesus: Ketaatan Pada Firman Versus Ketaatan Pada Perbuatan. Jurnal Teologi Berita Hidup, 4(2), 358-377.

Sudarman, D. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif Rancangan Metodologi, Presentasi, dan Publikasi Hasil Penelitianuntuk Mahasiswa dan Penelitian Pemula Bidang Ilmu Sosial, Pendidikan, dan Humaniora. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ramdani, E. (2018). Model pembelajaran kontekstual berbasis kearifan lokal sebagai penguatan pendidikan karakter. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 1-10.

Marlia, M. PENGGUNAAN BAHASA SUNDA DI LINGKUNGAN KELUARGA SEBAGAI UPAYA KONSERVASI BUDAYA. Artikulasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2).

Feriyanto, F. (2019). IMPLEMENTASI CERITA ALKITAB TERHADAP PERKEMBANGAN IMAN ANAK SEKOLAH MINGGU GEREJA TORAJA MENURUT TEORI JAMES W. FOWLER DI JEMAAT KARASSIK. CURA ANIMARUM, 1(1), 7-18.

Triastanti, D., & Objantoro, E. (2021). Memanfaatkan Tradisi Malam Satu Suro Untuk Mengomunikasikan Injil. Jurnal Teologi Praktika, 2(1), 56-66.

Permana, N. S. (2019). Peran orangtua kristiani dalam membangun pendidikan karakter anak. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 19(2), 1-14.

Manurung, R. D. F. M. B., Sibarani, J. P., Siahaan, B., Natalia, S., Ivan, I., Zega, Y. K., & Agustin, D. (2021). Keterlibatan Guru Dalam Pelayanan Ibadah Sekolah Minggu: Upaya Membentuk Karakter Anak Melalui Metode Bermain Di Pulau Teluk Nipah. REAL COSTER: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 66-73.

Downloads

Published

2024-01-24

How to Cite

Romita Romita, Jose Samaloisa, & Markus Landena. (2024). Peran Tim Kontekstual Dalam Pelayanan Anak Suku Sunda: Upaya Memperkenalkan Isa Al-Masih Sebagai Satu-Satunya Jalan Keselamatan. NUSANTARA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 246–259. https://doi.org/10.55606/nusantara.v4i1.2551

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.