Pengembangan E-Book Berjenis E-Flip PDF Dengan Belajar Mandiri Terbimbing Berbasis Problem Posing Menggunakan Ide Kreatif Scamper

Authors

  • Rino Rino IKIP PGRI Pontianak
  • Reni Astuti IKIP PGRI Pontianak
  • Muchtadi Muchtadi IKIP PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v1i2.538

Keywords:

E-Book type E-Flip PDF With Guided Self-Study

Abstract

The purpose of this study was to develop a valid, practical and effective E-Book learning media of E-Flip PDF with Guided Self-Learning on student learning outcomes on matrix material in class XI of SMA Negeri 1 Nanga Mahap. The method used is a 4D research method which is limited to Define, Design and Develo. The subjects in this study were 29 students of class XI SMA Negeri 1 Nanga Mahap, 3 material and media experts. The instruments used in this research are in the form of material expert validation sheets and media expert validation sheets, teacher response questionnaires, student response questionnaires and posttest questions based on the results of research that have been carried out, the results of the validation of the E-Book learning media are E-Flip PDF with Independent Learning. Supervised has a level of validity of 93.66% with very valid criteria, the level of practicality of learning media is 89.93% with very practical criteria and the effectiveness level of learning media is 82.75% with very effective criteria.

 

 

References

Akmalia, N. N., Pujiastuti, H., & Setiani, Y. (2016). Identifikasi tahap berpikir kreatif matematis melalui penerapan model problem based learning dengan tugas pengajuan masalah. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 9(2).

Andani, D. T., & Yulian, M. (2018). Pengembangan bahan ajar electronic book menggunakan software kvisoft flipbook pada materi hukum dasar kimia di SMA Negeri 1 Panton Reu Aceh Barat. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(1), 1–6.

Cahyati, H., Muin, A., & Musyrifah, E. (2018b). Efektivitas Teknik SCAMPER dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 173. https://doi.org/10.31331/medives.v2i2.641

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322.

Gumilang, M. R., Wahyudi, W., & Indarini, E. (2019). Pengembangan Media Komik dengan Model Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 185–196.

Haq, A., & Permanasari, L. (2021). Pengaruh Hasil Belajar Matematika terhadap Hasil Belajar Akuntansi pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Politeknik Negeri Banjarmasin. Indonesian Journal of Applied Accounting and Finance, 1(1), 115–122.

Hendri, S., Handika, R., Kenedi, A. K., & Ramadhani, D. (2021). Pengembangan Modul Digital Pembelajaran Matematika Berbasis Science, Technology, Enginiring, Mathematic untuk Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2395–2403.

Karo, M. B. (2020). Perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) strategi pencegahan penyebaran Virus Covid-19. 1, 1–4.

Muhyiddin, M. (2020). Covid-19, New Normal, dan Perencanaan Pembangunan di Indonesia. Jurnal Perencanaan Pembangunan: The Indonesian Journal of Development Planning, 4(2), 240–252.

Piyana, S. O. (2020). Pengembangan Modul Elektronik Pembelajaran Matematika Berbasis Etnokonstruktivisme Tabuh Segegar Bumi Menggunakan Aplikasi 3d Pageflip Professional Untuk Kelas V Sekolah Dasar.

Suriani, Y. (2018). Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik pada Materi Segitiga dengan Model Visual Auditori Kinestetik (VAK) di Kelas VII SMP Parulian 1 Medan Tahun Pembelajaran 2017/2018.

Tahir, T., & Marniati, M. (2020). Penerapan Metode Scamper Dalam Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Motivasi Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Sembilanbelas November Kolaka. Jurnal SILOGISME: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 4(2), 43–48.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study at home: Analisis kesulitan belajar matematika pada proses pembelajaran daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26.

Yunianto, T., Negara, H. S., & Suherman, S. (2019). Flip builder: Pengembangannya pada media pembelajaran matematika. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 115–127.

Zahroh, S. M., & Sudira, P. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran keterampilan generik komunikasi negosiasi siswa SMK dengan metode 4-D. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(3).

Downloads

Published

2022-10-28

How to Cite

Rino, R., Reni Astuti, & Muchtadi , M. . (2022). Pengembangan E-Book Berjenis E-Flip PDF Dengan Belajar Mandiri Terbimbing Berbasis Problem Posing Menggunakan Ide Kreatif Scamper. JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 1(2), 119–132. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v1i2.538