PENGEMBANGAN MODUL MIKROBIOLOGI BERBASIS INKUIRI TERBIMBING BERDASARKANHASIL PENELITIAN BAKTERI ENDOFIT DARI TUMBUHAN

Authors

  • Mushoffa Mushoffa Universitas Bakti Indonesia Banyuwangi
  • Andi Wapa Universitas Bakti Indonesia Banyuwangi
  • Agus Wijaksono Universitas Bakti Indonesia Banyuwangi

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v1i1.293

Keywords:

Microbiology, Endophytic Bacteria, ADDIE

Abstract

This research and development aims to develop a valid and effective Microbiology module based guide inquiry on research on Isolation and Identification of Endophytic Bacteria from Ciplukan. The microbiology module was developed in reference to the ADDIE research and development model. The module drafting phase includes:1) the analyzing step through interviews with lecturers and the questionnaire of needs analysis by student respondents; 2) The step of designing learning modules to improve cognitive knowledge and process skills; 3) The step of developing by using module validation; 4) The step of applying which consists of module implementation in learning; 5) The evaluation step which consists of evaluating the validity of modules, cognitive learning outcomes and student science process skills. The results of the study show that the microbiology module developed accordance with the standards of validity, feasibility and practicality.

References

Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya

Azwar, Saifuddin. 2014. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Branch, R. M. 2009. Instructional Design The ADDIE Approach. USA:University of Georgia.

Dikmenjur. 2008. Teknik Penyusunan Modul. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan.

Desriani, Kusumawati, D.E, Rivai. A, Hasanah. N, Amrinola W, Triratna L, Sukma A. 2013. Potential endophytic bacteria for increasing paddy var rojolele productivity. Int. J. on Adv.Sci., Eng. and Information Tech. 3(3), 76-78.

Depdiknas, 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. (OnLine), (http://ktsp.diknas.go.id), diakses26 Februari 2018

Drost, E. A. 2011. Validity and reliability in social science research. Education Research And Perspectives, 38(1), 105-123

Kurniawati, Ika. 2012. Modul Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Pusat Teknologi Informasi & Komunikasi Pendidikan Kemdikbud

Llewellyn, D. 2013. Teaching High School Science Through Inquiry and Argumentation Second Edition. California: Corwin.

Maguire dan Lindsay. 2010. Exploring Osmosis & Diffusion in Cells: A GuidedInquiry Activity for Biology Classes, Developed through the LessonStudy Process in Cells. (Online). (https://www.questia.com/library/journal/ 1G1-240864375/exploring-osmosis-diffusion-in-cells-a-guided-inquiry, diakses 25 Juni 2019).

Pashler, Harold., Bain, Patrice. M., Bottge, Brian. M., 2007. Organizing Instruction and Study to Improve Student Learning.http://ncer.ed.gov/ (online). Diakses pada 7 Mei 2019

Primiani, C.A. 2014. Pengembangan Buku Ajar Berbasis Penelitian Bahan Alam LOkal sebagai Estrogenik pada Mata Kuliah Fisiologi Hewan. Prosiding Mathematics and Sciences Forum 2014, ISBN 978-602-0960-00-5.

Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Mikrobiologi 2017/2018. 2017. Program Studi Pendidikan Biologi. Fakultas Pendidikan Ilmu Eksakta dan Keolahragaan. Malang: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Budi Utomo

Retnowati, Tri Hartiti., 2006. Penyusunan Materi Pembelajaran Mata Pelajaran Seni Rupa Berdasar Kurikulum Berbasis Kompetensi Sekolah Menengah Pertama. Makalah disampaikan pada Workshop Pelaksanaan Kurikulum Berbasis Kompetensi Bagi Guru KesenianSekolah Menengah Pertama. Yogyakarta: UNY

Rustaman. 2005. Common textbook Strategi Belajar Mengajar Biologi, Jurusan Pendidikan Biologi, Bandung.

Sanjaya, W. 2009. Kurikulum danPembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana

Sadiman, A, S., 1986. Medi Pendidikan Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatanya. Jakarta: Rajawali

Sagala, syaiful. 2010. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta

Widayati, Diah Tri, dkk. 2010. Pedoman Umum Pembelajaran Berbasis Riset(PUPBR). Universitas Gajah Mada.

Yahya, I. 2010. Manajemen Empat Langkah dalam Pengembangan Bahan AjarBerbsis Riset: Sebuah Pengalaman Dari Perkuliahan Akustik Di JurusanFisika FMIPA UNS. Makalah Disajikan pada Pelatihan Penulisan Buku Ajar Berbasis Riset, LPPM UNS, Solo, 19 Oktober.

Downloads

Published

2022-06-07

How to Cite

Mushoffa Mushoffa, Andi Wapa, & Agus Wijaksono. (2022). PENGEMBANGAN MODUL MIKROBIOLOGI BERBASIS INKUIRI TERBIMBING BERDASARKANHASIL PENELITIAN BAKTERI ENDOFIT DARI TUMBUHAN. JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 1(1), 91–99. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v1i1.293