Development of Media Interactive Problem Based Learning Android-Assisted to Improve Student at SMA Negeri 10 Medan

Authors

  • Alexander Sitinjak Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.2578

Keywords:

Development, Android Studio, Learning Media, Derivative

Abstract

The aim of this research is to develop learning media using  that are valid, practical, and effective to improve students' ability to understand flat Derivative topics. The study was carried out at SMA NEGERI 10 MEDAN. The subjects of this research were students of class XI IPA-1. This research is research and development (R&D) using the ADDIE Model. The data collection technique uses a questionnaire assessment sheet for material experts, teaching material experts, learning practitioners and student responses. The results showed that learning media using Android Studio obtained an average percentage of 91.8% with the criteria of "very valid" according to the assessment of teaching materials experts and based on media material experts obtained an average percentage of 86.5% with the criteria " very valid". Based on the practice of learning carried out by the mathematics teacher getting 91,8% with the "very practical" criteria. Based on the effectiveness assessment of the 35 students, they got an average percentage of 86.5% with the criteria of "very effective". Thus, based on the results of the assessment of material experts, teaching materials experts, learning practitioners, and student effectiveness it can be said that learning media using Android Studiohave been tested as valid, practical and effective for use in learning.

References

Abdul,Agus Rahman. 2013. PsikologiSosial :Integrasi Pengetahuanwahyu dan pengetahuan empiric. RajawaliPers.Jakarta

Ah-Sanaky, H. 2011. Media Pembelajaran Buku Pegangan Wajib Guru Dan Dosen. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara. Diunduh dari https://digilib.unila.ac. id%2F11549%2F8%2FBAB%2520II.pdf diakses pada tanggal 12 Februari2022

Ali Hamzah dan Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Amir, Taufiq. 2009. Inovasi Pendid ikan Melalui Problem Based Learning. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Amiroh. (2020). Mahir Membuat Media Interaktif. Yogyakarta: Pustaka Ananda Srva.

Anik, Ghufron. 2007. Panduan Penelitian Dan Pengembangan Bidang Pendidikan Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Lembaga Penelitian UNY.

Arends. 2011. dalam Trianto. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Ed ke 4. (hal.41) Jakarta : Kencana

Arikunto,S. 2018. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, Azhar. 2015. Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Arwanda,Prankalia., Irianti, Sony., Andriani, Ana. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Madrasah : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 4 (2),193-204,2020.

Asmani, Jamal Ma’mur. 2014. 7 Tips Aplikasi Pakem (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenagkan). Jogjakarta: Diva Press

Ayuningtyas, Y. (2011). Hubungan Media Puzzle dengan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 1 Citeureup. Universitas Islam Negeri.

Daryanto, (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Depdiknas. 2008. Peraturan Pemerintah RI No.19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Dwipayanti , Ni Md Ari. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Addie Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri 1 Pangkungparuk. Skripsi. Tidak diterbitkan. Singaraja : Universitas Pendidikan Ganesha.

Endang Mulyatiningsih. (2012) Metodologi Penelitian Terapan. Yogyakarta: Alfabeta

Endang Mulyatiningsih. 2011. Riset Terapan Bidang Pendidikan dan Teknik. Yogyakarta: UNY Press

Erliani, Elly dkk. Matematika 2 Untuk SMP/MTs VIII. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Nasional, 2011.

Falahudin, Iwan. (2014). “Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran”. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 4 (1), 104-117.

Harini, Dewi Nur dan Tri Wahyuni, Matematika Konsep dan Aplikasinya Untuk SMP/M.Ts. Kelas VIII, Semarang: Aneka Ilmu, 2008.

Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor : Ghalia Indonesia.

Kustandi dan Sutjipto. 2013. Media Pembelajaran; Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kustandi dan Sutjipto. 2013. Media Pembelajaran; Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Mahnun, Nunu. (2012). “Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran)”. Jurnal Pemikiran Islam, 37 (1), 27-33.

Nugroho, Heru., dan LisdaMeisaroh., (2009), MatematikaUntuk SMP Kelas VIII,Penerbit Pusat Perbukuan, Jakarta.

Nurrita Teni.(2018) Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Media Pembelajaran,(1),7-8.

Santyasa, I Wayan. 2009. Metode Penelitian Pengembangan dan Teori Pengembangan Modul.

Setyosari, Punaji.2015. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan Edisi ke Empat. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Sukino dan Simangunsong, Wilson. 2006. Matematika untuk SMP Kelas VII. Jakarta:Penerbit Erlangga.

Sugiyono.(2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Surayya, E. (2012). Pengaruh media dalam proses pembelajaran. At-Ta’lim, 3(1), 65–72.

Wahyudi dan Kriswandani. (2013). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Salatiga: Widya Sari Press.

Willa Adrian Soekotjo Loedji, 2008. Pembelajaran Matematika Bilingual Untuk SMP/MTs kelas VIII. Bandung. Yrama Widya.

Wina Sanjaya. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Kencana.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Alexander Sitinjak. (2023). Development of Media Interactive Problem Based Learning Android-Assisted to Improve Student at SMA Negeri 10 Medan. JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 2(2), 383–396. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.2578