Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dengan Berbatuan LKPD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Stabat

Authors

  • Vania Dwisaura Artanti Universitas Negeri Medan
  • Mukhtar Mukhtar Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v3i1.2351

Keywords:

Numbered Head Together, Learner Worksheets, Learning Outcomes, Classroom Action Research

Abstract

This study aims to determine whether the NHT type cooperative learning model with the help of LKPD can improve student learning outcomes in grade X of SMA Negeri 1 Stabat. This type of research is Classroom Action Research (PTK) or action research which consists of 2 cycles, where each cycle consists of 1 meeting. The subjects in this study were students of grade X Science 1 SMA Negeri 1 Stabat consisting of 36 students. The object of this study is the results of student learning with the application of the Numbered Head Together type cooperative learning model with the help of Student Worksheets in grade X Science 1 SMA Negeri 1 Stabat. From the results of the study can be concluded the following: (1) There is an increase in students' mathematics learning outcomes. This can be seen by the achievement of classical completeness in the initial test obtained 30.56%, in the learning outcome test I increased to 61.11%, and in the learning outcome test II increased to 86.11%, so that based on the results of the data analysis it was obtained that this study had reached the specified success indicators. (2) After the implementation of the Numbered Head Together learning model with the help of Student Worksheets, students' mathematics learning outcomes have been classically completed to 86.11%.

References

Arikunto, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksaara.

Arikunto, S. & Jabar, C.S.A (2014). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Astawa, I. B. M & Adnyana, I. G. A. P. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Depok: Rajawali Pers.

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education. 6(1) : 19-32.

Aulia, I. (2022). Penggunaan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belahar Transformasi. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 2(2) : 123-129.

Aqib, Z & Ahmad, A. (2018). Penelitian Tindakan Kelas: Teori & Aplikasi. Yogyakarta: Andi Offset.

Besare, S. (2020). Hubungan Minat dengan Aktivitas Belajar Siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 18–25.

Effendi, R. et al. (2021). Pengembangan LKPD Matematika Berbasis Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2) : 921-929.

Fauhah, H. et al. (2021). Analisis Model Pembelajaran Make A Match terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321-334.

Gracia, A.P. & Anugraheni, I. (2021). Meta Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2) : 436-446.

Hamalik, O. (2006). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Istarani & Pulungan. (2015). Ensiklopedia Jilid Pertama. Medan : Media Persada.

Joyce, B. & Weil, M. 2000. Model-Model Pengajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Julaiha, S. & Erihardiana, M. (2022). Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM Dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journa. 4(1) : 133-144.

Kemendikbud. (2019). Hasil PISA Indonesia 2018: Akses Makin Meluas, Saatnya Tingkatkan Kualitas

Kurniati, A. & Muhandaz, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Mahasiswa. Jurnal Equation, 4 (2) : 29-42.

Lidia, W. (2018). Pengaruh Pembelajaran Numbered Head Together Dan Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPS. INSPIRASI Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial. 15(2) : 15-32.

Lubis, R. N. et al. (2022). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendekatan Metakognitif dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Self-Confidence Matematis Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 7(1) : 27-38.

Margaret, E. B. G. (1991). Learning and Instruction Theory into Practice. Jakarta: Rajawali.

Mardiah, A. (2019). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Administrasi dan Supervisi Pendidikan, 1(1) : 1-7.

Marlina, L. & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. FRASA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. 2(1) : 66-74.

Muliandari, P.T.V. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Head Together) Terhadap Hasil Belajar Matematika. International Journal of Elementary Education, 3(2): 133-140.

Muslihin et al. (2022). Instrumen Penelitian Tindakan Kelas untuk Peningkatan Motorik Halus Anak. Jurnal PAUD Agapedia, 6(1) : 100.

Nabillah, T. & Prasetyo, A.A. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Jurnal Sesiomadika, 2(1c) : 659-663.

Nurgianto, B. (1988). Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. Yogyakarta : BPFE.

Raka Joni, T. (1998). Penelitian tindakan kelas (classroom action researh). Bagian Pertama: Konsep

Suharsimi Arikunto. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek.Jakarta: Rineka.

Trianto. (2011). Mendisain Model Pembelajaran Inovatif-Progesif. Jakarta: Kencana.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem pendidikan Nasional.

Winkel,W.S (1987). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.

Yuliana, L. R., Susanti, R., & Bintari, S. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Ekskresi. Journal of Biology Education, 7 (2) : 2019–2215.

Yusuf, M. et al,. 2012. Pingkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Numbered Head Together Pada Pelajaran Pkn Di Kelas IV SD Negeri 2 Ogotua. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(9) : 132-147.

Yuswanti. 2015. Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Di Kelas IV SD PT. Lestari Tani Teladan (LTT) Kabupaten Donggola. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(4) : 185-199.

Downloads

Published

2024-03-08

How to Cite

Vania Dwisaura Artanti, & Mukhtar Mukhtar. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dengan Berbatuan LKPD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Stabat. JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 3(1), 174–176. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v3i1.2351