Analisis Kesalahan Siswa SMK dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Berbasis Teori Kastolan
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v3i1.2289Keywords:
Algebra, Error Analysis, Kastolan’s TheoryAbstract
The concept of algebra is very important in learning mathematics, students' ability to understand advanced mathematics lessons depends on mastery of algebraic concepts. Therefore, it is necessary to analyze the errors that often arise when students solve algebra problems. The purpose of this study is to analyze the errors of vocational students in class XI in solving algebra problems. This research uses a qualitative method that is analyzed descriptively. The research subjects were 28 students of class XI with the object of research, which is the errors that arise when students solve algebra problems. The results showed that based on Kastolan's Theory, procedural errors occur most often, followed by technical errors, and concepts.
References
Amir, N. F., & Zakaria, M. Y. (2019). Mistake Analysis Of Class X Students In Handayani Sungguminasa High School In Completing The Problems Of Equation And Equality Equation Square. Jme (Journal of Mathematics Education), 4(1), 33-42.
Darmayasa, J. B., Wulandari, S., & Ervana, L. (2023). Matematika Dalam Kurikulum Smk Pasca Pandemi Covid-19. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(3), 913-924. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i3.17112
Fajri, I., & Rifandi, R. (2022). Analisis Kesalahan Peserta Didik Kelas X dalam Menyelesaikan Soal Matematika menurut Tahapan Kastolan pada Materi Nilai Mutlak (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Firdaus, E. F., Amalia, S. R., & Zumeira, A. F. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Tahapan Kastolan Dalam Menyelesaikan Soal MatematikA: Array. Jurnal Dialektika Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1). Retrieved from https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpmat/article/view/696
Fitriyah, I. M., Pristiwati, L. E., Sa'adah, R. Q., Nikmarocha, N., & Yanti, A. W. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Koordinat Cartesius Menurut Teori Kastolan. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 8(2), 109-122. http://dx.doi.org/10.24256/jpmipa.v8i2.1002
Hakim, I. D., & Ramlah, R. (2021). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemahaman Konsep Berdasarkan Tahapan Kastolan. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6(1), 70-87. https://doi.org/10.33369/jpmr.v6i1.14517
Hasibuan, N. S. R., Roza, Y., & Maimunah, M. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Teori Kastolan. Jurnal Paedagogy, 9(3), 486-494. https://doi.org/10.33394/jp.v9i3.5287
Mauliandri, R., & Kartini, K. (2020). Analisis kesalahan siswa menurut kastolan dalam menyelesaikan soal operasi bentuk aljabar pada siswa SMP. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 9(2), 107-123. http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v9i2.7687
Ndek, K. Y., & Suwanti, V. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linear Satu Variabel Berdasarkan Teori Kastolan. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 7(1), 89-101. https://doi.org/10.15642/jrpm.2022.7.1.89-101
Noperta, N., & Hacinthia, O. (2023). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pendidikan Matematika Pada Bilangan Bulat, Pecahan Dan Aljabar. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 74-87. https://doi.org/10.51517/nabla.v8i2.260
Noviani, J. (2019). Analisis Kesalahan Tahapan Kastolan Dan Pemecahan Masalah Model Polya Pada Mata Kuliah Matematika Finansial. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 3(1), 27-39. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v3i1.891
Putri, O. O., & Roesdiana, L. (2023). Analisis Kesalahan Siswa Pada Materi Aljabar Ditinjau Dari Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Jpmi (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(2), 829-840. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i2.16905
Raharti, A. D., & Yunianta, T. N. H. (2020). Identifikasi kesalahan matematika siswa SMP berdasarkan tahapan kastolan. Journal of Honai Math, 3(1), 77-100. https://doi.org/10.30862/jhm.v3i1.114
Ramadhini, D. A., & Kowiyah, K. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Kecepatan Menggunakan Teori Kastolan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2475-2488. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1581
Sari, M. R., Sa'dijah, C., & Sukoriyanto, S. (2022). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Tes Literasi Statistik Berdasarkan Tahapan Kastolan. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(1), 156-169. http://doi.org/10.25273/jipm.v11i1.13948
Sari, R. A., & Najwa, W. A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Penjumlahan Bilangan Bulat Berdasarkan Teori Kastolan. Jurnal Sekolah Dasar, 6(1), 77-83. http://dx.doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v6i1.1288
Senjayawati, E. (2023). Studi analisis kesulitan siswa kelas VII SMPN 5 pasirkuda berdasarkan tahapan kastolan dalam menyelesaikan soal himpunan. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(5), 1899-1910. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.20411
Sholihah, S. N. I. (2023). Identifikasi Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bentuk Aljabar. Prosiding Sesiomadika, 4(1).
Soniawati, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas Vii Smp Negeri 4 Cibinong Materi Bentuk Aljabar Dengan Problem Based Learning. Jpmi (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(5), 1341-1350. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.10566
Syarah, F., Harahap, Y. N., & Putri, J. H. (2023). Kesulitan Siswa Dalam Mempelajari
Materi Aljabar. Journal on Education, 5(4), 16067-16070. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2656
Vhantoria, F. (2022). Analisis Kesalahan Mahasiswa Menyelesaikan Soal Ketaksamaan Yang Melibatkan Nilai Mutlak Berdasarkan Teori Kastolan. Eksponen, 12(1). https://doi.org/10.47637/eksponen.v12i1.513
Zakiyah, M. A. (2023, October). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Hitung Pecahan Aljabar Menurut Teori Kastolan. In Prosiding Conference on Research and Community Services (Vol. 5, No. 1, pp. 243-253).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Raya Djatnika Sudjanta, Muhammad Adam Fahri A., Raisyal Fiqri Perdana Sasmita, Rejepguly Abdullayev
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.