Implementasi Metode Pembelajaran Pecahan Menggunakan Media Visualisasi di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 243 Cicabe

Authors

  • Azalia Zalfa Azura Universitas Pendidikan Indonesia
  • Edria Al Shahada Universitas Pendidikan Indonesia
  • Salamah Hujaimah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Silfi Mauludini Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v3i1.2250

Keywords:

Analysis, Fractions, Visualisation

Abstract

Fractions have many rules that often cause misunderstanding of the concept. Thus, media is needed to make it easier for students to understand the concept of fractions. The purpose of this study was to analyse the implementation of fraction learning methods using visualisation media in class IV of State Elementary School 243 Cicabe. This research method is quantitative. The sample used in this study was 24 fourth grade students with the object of research, namely the process of learning fractions using visualisation media and students' competence in solving fraction problems that were changed in the form of visualisation. The research method used was field research with data analysed using descriptive analysis. The results showed that the fraction material explained using visualisation media could be understood by the students although when the material level was raised, some students experienced slight difficulties.

References

Al Falah, R. Kesulitan Siswa Dalam Mengerjakan Soal HOTS Materi Kecepatan, Jarak, Waktu di Kelas V SD Islam Ar Raisiyah, Reni (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Amir, N. F., & Andong, A. (2022). Kesulitan Siswa dalam Memahami Konsep Pecahan. Journal of Elementary Educational Research, 2(1), 1-12.

Fachrurazi, F., Sujinah, S., & Faizah, F. (2018). Model Pembelajaran Pecahan dengan Pendekatan Luas Area Materi Perbandingan Pecahan di Kelas IV SD Negeri 3 Percontohan Matangglumpandua. JUPENDAS (Jurnal Pendidikan Dasar), 5(2).

Handayani, N. F., & Mahrita, M. (2021). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV di SDN Jawa 2 Martapura Kabupaten Banjar. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 6(2).

Indriani, A. (2018). Penggunaan blok pecahan pada materi pecahan sekolah dasar. JIPMat, 3(1).

Lisnani, L. (2019). Pemahaman Konsep Awal Calon Guru Sekolah Dasar Tentang Pecahan. Mosharafa, 8(1), 61-70.

Nasaruddin, N. (2015). Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 21-30.

Purnama, S. J., & Pramudiani, P. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Google Slide pada materi pecahan sederhana di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2440-2448.

Samura, A. O. (2015). Penggunaan media dalam pembelajaran matematika dan manfaatnya. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1).

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 2(1).

Sugiyono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: CV Alfabeta

Trisnani, N., & Utami, W. T. P. (2020). Peningkatan pemahaman konsep matematika melalui media visual pada siswa kelas iv sd negeri widoro. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 422-428.

Ulfa, N., Jupri, A., & Turmudi, T. (2021). Analisis hambatan belajar pada materi pecahan. Research and Development Journal of Education, 7(2), 226-236.

Wahyuni, R. S. (2017). Membandingkan bilangan pecahan menggunakan fraction circle terhadap pemahaman konsep siswa. Jurnal Gantang, 2(1), 21-25.

Wardana, M. Y. S., & Fitriyani, A. Z. (2019). Implementasi Model Rme Dengan Media Pizza Pecahan Terhadap Hasil Belajar Kognitif Matematika Siswa.

WIBOWO, M. A. (2015). Video Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).

Downloads

Published

2024-03-05

How to Cite

Azalia Zalfa Azura, Edria Al Shahada, Salamah Hujaimah, & Silfi Mauludini. (2024). Implementasi Metode Pembelajaran Pecahan Menggunakan Media Visualisasi di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 243 Cicabe. JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 3(1), 89–94. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v3i1.2250