Evaluasi RPP Guru Biologi Kelas XI Berbasis Kurikulum 13 dan Korelasi Terhadap Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Billah Afrianti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dini Indah Syahfitri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fitriya Handayani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nayla Nayla Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rifda Rifda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ummi Nur Affini Dwi Jayanti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.1560

Keywords:

Evaluation, Learning Outcomes, Lesson Plans2013 Curriculum

Abstract

This research was motivated by the need to assess the effectiveness of lesson plans prepared by class XI biology teachers with reference to the 2013 curriculum. This evaluation aims to understand to what extent the quality of lesson plans includes the expected competencies and to what extent these lesson plans can support an effective learning process. In addition, this study also wanted to evaluate the correlation between the contents of lesson plans and student learning outcomes, with the aim of identifying the extent to which the implementation of lesson plans based on Curriculum 13 had an impact on the level of understanding and academic achievement of students. This research uses a qualitative approach. This research was conducted at SMA Negeri 1 Aek Songsongan with the research subject being a biology teacher. Data collected by interview technique. Data analysis techniques through data collection, data reduction, data display, and data conclusions. The results showed that the lesson plans based on the 2013 Curriculum have a significant correlation with student learning outcomes in Biology subject so that an organized and structured lesson plan helps enable more focused and efficient learning and encourages the use of innovative and participatory learning methods that involve students more actively.

References

Abdullah, T., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Analisis Kelengkapan RPP Matematika pada Guru SMAN 5 Tapung. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 391–400.

Al Mustaqim. (2023). Peran Pendidikan Profesi Guru untuk Meningkatkan Profesionalitas dan Kualitas Pembelajaran di Indonesia. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 168–176.

Anshori, I. (2021). Integrasi Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Kurikulum 2013 Kelas Rendah di Madrasah Ibtidiyah. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 37–50.

Asmah, S., Adiansyah, R., & Nurmi, N. (2023). Analisis Kesulitan Guru Biologi SMA Negeri 10 Bone Dalam Penerapan Kurikulum 2013 Di Masa Pandemi Covid-19. Journal On Education, 5(4), 13550–13557.

Astanti, A. Y., Banowati, E., & Hariyanto, H. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Geografi di SMA Negeri Se-Kabupaten Sragen Tahun 2017. Edu Geography, 8(1), 10–17.

Bisri, M. (2020). Komponen-komponen dan model pengembangan kurikulum. Prosiding Nasional, 3, 99-110.

Harahap, R. D., & Nazliah, R. (2019). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Biologi Kurikulum 2013 Kelas X Semester 1 Tahun Ajaran 2016/2017 di MAS Islamiyah Gunting Saga Kualuh Selatan Kabupaten Labuhanbatu Utara. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 2(2), 194–200.

Imana, A. H. N., & Aprilia, N. (2020). Evaluasi Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Mata Pelajaran IPA (Biologi) Berbasis Scientific Approach Kelas VIII di SMP Muhammadiyah Se-Kecamatan Kalasan. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(2), 122–131.

Lince, L. (2022). Implementasi kurikulum merdeka untuk meningkatkan motivasi belajar pada sekolah menengah kejuruan pusat keunggulan. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1, 38–49.

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. BINTANG, 2(2), 244–257.

Mahariyanti, Ermila., & Hadi, Samsul. (2020). Efektivitas Penggunaan Blended Learning dengan Platform Quipper School terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Biologi Kelas XI MIPA di SMAN 2 Selong. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(4), 911–920.

Makaborang, Y. (2019). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 130–145.

Naryatmo, D. L., & Wati, M. L. K. (2022). Analisis Rencana Pembelajaran Berdasarkan Penilaian Berbasis Kelas. GERAM, 10(1), 126–133.

Prastowo, A. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Ar-Ruz Media.

Putri, P. E., Lufri, L., & Helendra, H. (2021). Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Biologi Selama Pembelajaran Daring pada Siswa XI Sekolah Menengah Atas. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 338–342.

Sahid, D. R., & Rachlan, E. R. (2019). Pengelolaan Fasilitas Pembelajaran Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(1), 24–39.

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020). Peran Desain Evaluasi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 4(2), 88–100.

Tiwery, M., & Rachmadiarti, F. (2023). Analisis Buku Ajar Biologi SMA Kelas X yang digunakan di Sekolah untuk Melatihkan Berpikir Kritis Siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 12(2), 414–431.

Yanti, W. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X IPA 1 SMA Negeri 15 Kota Takengon Tahun Pelajaran 2018-2019. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 7(2), 115–120.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Billah Afrianti, Dini Indah Syahfitri, Fitriya Handayani, Nayla Nayla, Rifda Rifda, & Ummi Nur Affini Dwi Jayanti. (2023). Evaluasi RPP Guru Biologi Kelas XI Berbasis Kurikulum 13 dan Korelasi Terhadap Hasil Belajar Siswa . JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 2(2), 181–195. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.1560