Implementasi Kurikulum Merdeka: Kendala dan Penanganannya dalam Pembelajaran di Sekolah

Authors

  • Ummi Nur Afinni Dwi Jayanti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aulia Andin Kinanti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ade Sekar Anggraini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Adyla Syukhraini Marwi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Putri Agustina Anggreni Arwira Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Raini Dahriana Pulungan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.1559

Keywords:

Implementation, 2013 curriculum, Independent Curriculum

Abstract

The independent curriculum is a curriculum that has various learning topics and is more flexible for teachers and students. In fact, the government gives full authority and responsibility to all schools to create a curriculum that suits their needs and culture. The purpose of this research is to find and explain the obstacles faced by teachers in implementing the independent curriculum. Thus, research schools can determine the appropriate method to overcome this obstacle. This research uses descriptive qualitative method. The data collected is based on interviews and literature reviews from journals that discuss the independent curriculum. The results of the study show that teachers face a number of challenges in implementing an independent curriculum. Some of these challenges include the government not socializing the independent curriculum, preparing teachers to switch to an independent curriculum, and the availability of educational resources available to teachers, which are still focused on textbooks and handbooks.

References

Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105-2118.

Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.

Darise, G. N. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi Sebagai Solusi Alternatif Pendidikan Di Indonesia Dalam Menghadapi Revolusi Industri Gina Nurvina Darise Pendahuluan. 13, 41–53.

Deni, H. (2022). Kurikulum Merdeka dan Paradigma Pembelajaran Baru (V. Renika (ed.)). Penerbit Yrama Widya.

Dewanta, A. A. N. B. J., Sutama, I. M., & Wisudariani, N. M. R. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks Di Sma Negeri 1 Singaraja. 4743(22), 275–286.

Divanda, A. D., & Suwandi, S. (2019). Implementasi Penilaian Autentik dalam Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Bahasa Indonesia (Studi Kasus di SMA Negeri 1 Gemolong). BASASTRA, 6(2), 1-9.

Harahap, R. D., & Nazliah, R. (2019). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Biologi Kurikulum 2013 Kelas X Semester 1 Tahun Ajaran 2016/2017 di MAS Islamiyah Gunting Saga Kualuh Selatan Kabupaten Labuhanbatu Utara. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 2(2), 194–200.

Ihsan, M. (2022). Kesiapan Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. 37–46.

Isthofiyani, S. E., Prasetyo, A. P. B., & Sukaesih, S. (2014). Persepsi guru biologi Sekolah Menengah Atas (SMA) terhadap kurikulum 2013. Journal of Biology Education, 3(1).

Jono, A. A. (2016). Studi implementasi kurikulum berbasis KKNI pada program studi pendidikan bahasa inggris di LPTK se-kota Bengkulu. MANHAJ: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 4(1).

Kemendikbudristek. (2021). Perbedaan Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka Jenjang SMP / SMPLB / MTs.

Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. 1, 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174

Mubin, H. (2018). Analisis Kompetensi Guru Dalam Merencanakan Dan Melaksanakan Pembelajaran Kimia Berbasis Kurikulum 2013 Studi Kasus Di Kelas X Sma Negeri 6 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 6(2), 53-60.

Pahlawan, U., Tambusai, T., Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, A. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 686–692.

Putri, I. Y. (2022). Kesiapan dan Kendala Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Geografi di SMA Penggerak Se-Kota Padang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).

Rawi, H. W., Salsabila, A., Ainun, N., Harahap, N., Akmalia, R., Lubis, S. P., & Rachman, S. (2023). Peralihan Kurikulum 2013 Menjadi Kurikulum Merdeka Pada Siswa Sma Melalui Inovasi Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 5969-5976

Rostika, D., & Zulkarnain, W. (2016). Analisis Implementasi kurikulum 2013 dengan sistem kredit semester. Manajemen Pendidikan, 25(2), 191-199

Saraswati, M., & Safitri, A. (2020). Peran Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013. 1(3), 120–128.

Sasmita, E., & Darmansyah, D. (2022). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kendala Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka (Studi Kasus: Sdn 21 Koto Tuo, Kec. Baso). Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 5545-5549

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV. Alvabeta

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Ummi Nur Afinni Dwi Jayanti, Aulia Andin Kinanti, Ade Sekar Anggraini, Adyla Syukhraini Marwi, Putri Agustina Anggreni Arwira, & Raini Dahriana Pulungan. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka: Kendala dan Penanganannya dalam Pembelajaran di Sekolah. JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 2(2), 170–180. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.1559