Implementasi Kurikulum Merdeka: Kendala dan Penanganannya dalam Pembelajaran di Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.1559Keywords:
Implementation, 2013 curriculum, Independent CurriculumAbstract
The independent curriculum is a curriculum that has various learning topics and is more flexible for teachers and students. In fact, the government gives full authority and responsibility to all schools to create a curriculum that suits their needs and culture. The purpose of this research is to find and explain the obstacles faced by teachers in implementing the independent curriculum. Thus, research schools can determine the appropriate method to overcome this obstacle. This research uses descriptive qualitative method. The data collected is based on interviews and literature reviews from journals that discuss the independent curriculum. The results of the study show that teachers face a number of challenges in implementing an independent curriculum. Some of these challenges include the government not socializing the independent curriculum, preparing teachers to switch to an independent curriculum, and the availability of educational resources available to teachers, which are still focused on textbooks and handbooks.
References
Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105-2118.
Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
Darise, G. N. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi Sebagai Solusi Alternatif Pendidikan Di Indonesia Dalam Menghadapi Revolusi Industri Gina Nurvina Darise Pendahuluan. 13, 41–53.
Deni, H. (2022). Kurikulum Merdeka dan Paradigma Pembelajaran Baru (V. Renika (ed.)). Penerbit Yrama Widya.
Dewanta, A. A. N. B. J., Sutama, I. M., & Wisudariani, N. M. R. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks Di Sma Negeri 1 Singaraja. 4743(22), 275–286.
Divanda, A. D., & Suwandi, S. (2019). Implementasi Penilaian Autentik dalam Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Bahasa Indonesia (Studi Kasus di SMA Negeri 1 Gemolong). BASASTRA, 6(2), 1-9.
Harahap, R. D., & Nazliah, R. (2019). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Biologi Kurikulum 2013 Kelas X Semester 1 Tahun Ajaran 2016/2017 di MAS Islamiyah Gunting Saga Kualuh Selatan Kabupaten Labuhanbatu Utara. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 2(2), 194–200.
Ihsan, M. (2022). Kesiapan Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. 37–46.
Isthofiyani, S. E., Prasetyo, A. P. B., & Sukaesih, S. (2014). Persepsi guru biologi Sekolah Menengah Atas (SMA) terhadap kurikulum 2013. Journal of Biology Education, 3(1).
Jono, A. A. (2016). Studi implementasi kurikulum berbasis KKNI pada program studi pendidikan bahasa inggris di LPTK se-kota Bengkulu. MANHAJ: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 4(1).
Kemendikbudristek. (2021). Perbedaan Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka Jenjang SMP / SMPLB / MTs.
Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. 1, 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Mubin, H. (2018). Analisis Kompetensi Guru Dalam Merencanakan Dan Melaksanakan Pembelajaran Kimia Berbasis Kurikulum 2013 Studi Kasus Di Kelas X Sma Negeri 6 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 6(2), 53-60.
Pahlawan, U., Tambusai, T., Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, A. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 686–692.
Putri, I. Y. (2022). Kesiapan dan Kendala Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Geografi di SMA Penggerak Se-Kota Padang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Rawi, H. W., Salsabila, A., Ainun, N., Harahap, N., Akmalia, R., Lubis, S. P., & Rachman, S. (2023). Peralihan Kurikulum 2013 Menjadi Kurikulum Merdeka Pada Siswa Sma Melalui Inovasi Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 5969-5976
Rostika, D., & Zulkarnain, W. (2016). Analisis Implementasi kurikulum 2013 dengan sistem kredit semester. Manajemen Pendidikan, 25(2), 191-199
Saraswati, M., & Safitri, A. (2020). Peran Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013. 1(3), 120–128.
Sasmita, E., & Darmansyah, D. (2022). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kendala Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka (Studi Kasus: Sdn 21 Koto Tuo, Kec. Baso). Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 5545-5549
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV. Alvabeta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Riset Rumpun Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (JURRIMIPA)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.