Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Matematika Realistik Di Kelas VIII SMP Swasta Palapa Telagah

Authors

  • Sovarina Yasarifa Pohan Universitas Negeri Medan
  • Prihatin Ningsih Sagala Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.1518

Keywords:

E-Modul, Interactive, Realistic, Circel

Abstract

This study aims to obtain a constructivism-based e-module that is valid, practical, and effective, so that it can assist students in understanding the material for a two-variable linear equation system. The research instruments used were lesson plans, material validation sheets and e-module media, learning outcomes tests, and student and teacher response questionnaire sheets. After all instruments, lesson plans, and e-modules were declared valid by the validator, then readability tests and field trials were carried out. The results showed that: (1) the developed E-Module had met the validity values, namely (3.37 and 3.25) with a very feasible category; (2) The developed E-Module has met the practical value (79.75% and 90.5%) with very practical category; (3) The developed E-Module meets the effective criteria with the completeness of student learning outcomes that meet the criteria, namely 85% of students have obtained a score of 75 and the achievement of each indicator/learning objective is more than 65% of the total students.

References

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Baharuddin, Esa Nur Wahyuni. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Berdiati, Ika. (2014). Pendekatan Interaktif Pada Pembelajaran Diklat. Jurnal Balai Diklat Kemenag, Bandung.

Fitri, Rahmi. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep pada Materi Persamaan Lingkaran. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika. 1(2)

Gunadharma, A. (2011). Pengembangan Modul Elektronik Sebagai Sumber Belajar Untuk Mata Kuliah Multimedia Design. Artikel Ilmiah Tugas Akhir. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Jakarta.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Handayani, Tutut Sari, dan Suharyanto. (2016). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran pada Materi Fluida Statis untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Ranah Kognitif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika. 5(6)

Hasratuddin. (2013). Membangun Karakter Melalui Pembelajaran Matematika. Jurnal Paradikma. 6(2)

Maryam, dkk. (2019). Pengembangan E-Modul Matematika Berbasis Open Ended pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII. Aksioma: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 10(1)

Mulyatiningsih, Endang. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Mutiarawati, Ade. (2019). Pengaruh Pendidikan Interaktif Terhadap Karakter Kepercayaan Diri Siswa dalam Pembelajaran Matematika di SMPN 15 Kota

Setiadi, Trihanto (2019). Pengembangan E-Modul Asam Basa Berbasis Discovery Learning untuk Kelas XI SMA/MA. Skripsi

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.

Sagala. (2013). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Cv. Alfabeta. ISBN: 978-979-068-888-3

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Sovarina Yasarifa Pohan, & Prihatin Ningsih Sagala. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Matematika Realistik Di Kelas VIII SMP Swasta Palapa Telagah. JURNAL RISET RUMPUN MATEMATIKA DAN ILMU PENGETAHUAN ALAM, 2(2), 120–134. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i2.1518