Metode Total Physical Responses dalam Pengoptimalan Bahasa Reseptif Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/mri.v3i1.3433Keywords:
Total Physical Response, receptive language, language learningAbstract
TPR is a learning method that combines physical movements with verbal instructions to improve students' understanding of the language they hear. The aim of this research is to determine the application of the Total Physical Response (TPR) method to optimize students' receptive language abilities. This research investigates how TPR can improve students' ability to listen and respond to verbal instructions. Research shows that using TPR improves vocabulary comprehension, speeds responses to commands, and optimizes overall receptive language skills. Apart from that, TPR has also proven to be effective in creating a fun and interactive learning atmosphere, thus further motivating students to learn languages. This makes TPR an effective way to develop students' receptive language skills more comprehensively.
Downloads
References
Ajiza, M., & Rahman, N. A. (2023). Strategi pembelajaran Bahasa Inggris pada murid Sekolah Dasar (SD). Jurnal Komunitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 215–220.
Anggraini, W., & Putri, A. D. (2019). Penerapan metode bermain peran (role playing) dalam mengembangkan kognitif anak usia 5–6 tahun. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 1(2), 104–114.
Annisa, F. N. J. (2023). Penerapan metode total physical response (TPR) berbantuan media lagu sebagai bahan ajar interaktif dalam pembelajaran Bahasa Inggris di kelas III E MIN 6 Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Cameron, L. (2021). Teaching languages to young learners (2nd ed.). Cambridge University Press.
Ghosn, I. K. (2021). Teaching English in the primary school: An interactive and practical guide. Oxford University Press.
Krashen, S. D. (2022). The power of reading: Insights from the research. Libraries Unlimited.
Nasution, S., Lorenza, L. I., Unnisa, A., Rahmawati, A., & Rambe, A. (2024). Implementasi metode total physical response (TPR) dalam pembelajaran maharah kitabah. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2(1), 28–38.
Nursiniah, S. (2024). Mensinergikan community language learning (CLL) dan total physical response (TPR). Karimah Tauhid, 3(7), 7803–7819.
Purwa, T. L., Yuwana, S., & Hendratno, H. (2021). Metode pembelajaran total physical response pada peserta didik. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 269–277.
Ratminingsih, N. M. (2021). Metode dan strategi pembelajaran Bahasa Inggris. Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2021). Approaches and methods in language teaching (4th ed.). Cambridge University Press.
Sari, Y., Ansya, Y. A. U., Alfianita, A., & Putri, P. A. (2023). Studi literatur: Upaya dan strategi meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V sekolah dasar dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia. JGK (Jurnal Guru Kita, 8(1), 9–26.
Sayd, A. I., Attubel, M., & Nazarudin, H. (2018). Implementasi metode total physical response (TPR) dalam pembelajaran Bahasa Inggris bagi anak-anak Sekolah Dasar Inpres Liliba Kupang. Bisman-Jurnal Bisnis & Manajemen, 3(01), 17–24.
Sembiring, F., Sinabariba, Y. E., Meilani, A., Laia, W., & Sembiring, T. A. B. (2024). Penerapan metode TPR (total physical response) dalam pembelajaran Bahasa Inggris di SDN 104219 Tanjung Anom. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(11), 3087–3091.
Susanti, S., Fauziah, D., Novendri, T., & Dari, W. (2023). Pelatihan pengenalan kosa kata Bahasa Inggris untuk anak-anak dengan metode total physical response (TPR). BERDAYA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 205–216.
Syafitri, E. R., & Nuryono, W. I. R. Y. O. (2020). Studi kepustakaan teori konseling dialectical behavior therapy. Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya, 11, 53–59.
Tharp, R. G., & Gallimore, R. (2023). Rethinking learning in the age of technology: The role of listening and understanding in the classroom. Routledge.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Systematic literature review method for identifying platforms and methods system development in Indonesia. Indonesia. J. Inf. Syst, 1(2), 63.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (UU Sisdiknas).
Wicaksono, A., & Roza, A. S. (2015). Teori pembelajaran bahasa: Suatu catatan singkat. Garudhawaca.
Yuliawaty, S. N. (2023). Penerapan model pembelajaran totally physical response (TPR) untuk meningkatkan kemampuan berbicara pada mata pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Guru Madrasah, 2(2), 71–83.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Manajemen Riset Inovasi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.