Ketertarikan Penggunaan Go-Pay di Kalangan Mahasiswa Dilihat dari Pengaruh Persepsi Kegunaan dan Persepsi Kemudahan

Authors

  • Hengki Mangiring Parulian Simarmata Politeknik Bisnis Indonesia
  • Henry Dunan Pardede Universitas Murni Teguh PSDKU Pematangsiantar
  • Poltak Pardamean Simarmata Universitas Murni Teguh PSDKU Pematangsiantar
  • Doris Yolanda Saragih Politeknik Bisnis Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/mri.v2i3.2992

Keywords:

perceived usefulness, perceived ease of use

Abstract

This research aims to determine the magnitude of the influence of perceived usefulness and perceived ease of use of Go-Pay among Indonesian Business Polytechnic students. The research was carried out quantitatively by collecting primary and secondary data from distributing questionnaires and observations. The population is all students of the Indonesian Business Polytechnic who use Go-Pay and the sample used was 100 students. Data was collected and tested for validity, reliability, normality and other tests, hypothesis testing was carried out using the t test and F test. The research results showed that both simultaneously and partially the perception of usefulness and the perception of convenience had a significant positive influence on the use of the Go-swallow e-wallet. Pay. The magnitude of the influence of the two variables on interest in using Go-Pay is 60.8%. This study can be developed by expanding the research object and researching the use of other developing financial technologies.

References

Abdillah, L. (2020). Teknologi Keuangan (Financial Technology (FinTech)). Tren Teknologi Masa Depan, Medan: Yayasan Kita Menulis.

Aritonang, Y. A. L., & Arisman, A. (2017). Pengaruh persepsi kemudahan dan persepsi manfaat terhadap minat menggunakan E-Money (STUDI KASUS PADA PENGGUNA GO-PAY). Jurnal Akuntansi STIE Multi Data Palembang, X, 1–17.

Pranoto, M. O., & Setianegara, R. G. (2020). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Dan Keamanan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking (Studi Kasus pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Kantor Cabang Semarang Pandanaran). Keunis, 8(1), 1–9.

Priambodo, S., & Prabawani, B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus Pada Masyarakat Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(2), 127–135.

Ramadhan, A., & Tamba, R. S. (2022). Pengaruh Persepsi Manfaat dan Persepsi Kemudahan Terhadap Minat Penggunaan E-wallet Gopay di wilayah DKI Jakarta. Abiwara: Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis, 3(2), 134–139.

Romadloniyah, A. L., & Prayitno, D. H. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Daya Guna, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunaan E-Money Pada Bank Bri Lamongan. Jurnal Penelitian Ekonomi Dan Akuntansi, 3(2), 699-â.

Rozi, F., & Ziyad, M. (2019). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Kenyamanan Terhadap Minat Menggunakan Layanan Mobile Banking Bank BTN. Jurnal Sains Manajemen Dan Kewirusahaan, 3(2), 92–102.

Siagian, E. M., Purba, B., Muhammadin, A., Simarmata, H. M. P., Sudjiman, P. E., Hardin, H., Wardhana, M. A., Siagian, V., Krisnawati, A., & Sudarmanto, E. (2022). Manajemen Perbankan. Yayasan Kita Menulis.

Simarmata, H. M. P., Revida, E., Sari, I. K. H., Sudarso, A., Simatupang, S., Faisal, M., Muliatie, D. D. T., Sisca, Anggusti, M., & Endah, Y. (2021). Manajemen Perilaku Konsumen dan Loyalitas. Yayasan Kita Menulis.

Susanti, A., Khoiruddin, Y., & Solissa, N. (2015). Pengaruh persepsi kegunaan, persepsi kemudahan, persepsi risiko dan persepsi kepercayaan terhadap minat menggunakan mobile banking. IAIN Surakarta, 13(3), 1576–1580.

Syaninditha, S. A. P., & Setiawan, P. E. (2017). Pengaruh persepsi kegunaan, persepsi kemudahan, faktor sosial, dan kondisi yang memfasilitasi terhadap minat penggunaan e-filing. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 21(1), 86–115.

Wibowo, S. F., Rosmauli, D., & Suhud, U. (2015). Pengaruh persepsi manfaat, persepsi kemudahan, fitur layanan, dan kepercayaan terhadap minat menggunakan e-money card (studi pada pengguna jasa commuterline di Jakarta). JRMSI-Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 6(1), 440–456.

Wirapraja, A., Sudarso, A., Mardia, M., Tojiri, M. Y., Simarmata, H. M. P., Sulasih, S., Permadi, L. A., Purba, B., Tjiptadi, D. D., Lie, D., Fajrillah, D., & Manullang, S. O. (2021). Manajemen Pemasaran Perusahaan. Yayasan Kita Menulis

Published

2024-06-18