Gambaran Resiliensi dan Kebersyukuran Caregiver pada Anak yang Mengalami Down Syndrome di Wilayah Kota Semarang

Authors

  • Megana Lova Wijaya STIKES Telogorejo
  • Laura Khattrine Noviyanti STIKES Telogorejo
  • Sri Hartini STIKES Telogorejo

DOI:

https://doi.org/10.55606/jikg.v2i1.2108

Keywords:

Caregiver, Resilience and Gratefulness, Down Syndrome

Abstract

Down syndrome refers to intelligence disability due to neural development disorders, These problems lead to interrupted social, academic, and occupational problems. Objective: This research describes the resilience and gratefulness of caregivers of children suffering from Down syndrome in Semarang. Method: This research is quantitative. Sample: the samples were 30 respondents taken with total sampling. The applied test was a statistic descriptive test. Research results: The applied statistic test found 22 caregivers had very high resilience while 18 caregivers had high resilience in the children suffering from Down syndrome. Thirty caregivers had high gratefulness for children suffering from Down syndrome in Semarang regency. Suggestion: the researcher expects future researchers to develop resilience and gratefulness of caregivers for children suffering from Down syndrome.

References

Aisyah, A., & Chisol, R. (2020). Rasa syukur kaitannya dengan kesejahteraan psikologis pada guru honorer sekolah dasar. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 13(2), 109-122.

Alameddine, M., Clinton, M., Bou‐Karroum, K., Richa, N., & Doumit, M. A. A. (2021). Factors Associated With the Resilience of Nurses During the COVID‐19 Pandemic. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 1–12.

Alawia, A. (2019). Penerapan media gambar lingkungan sekitar dalam meningkatkan kemampuan menulis karangan deskripsi di sekolah dasar. In PiJIES: Pedagogik Journal of Islamic Elementary School (Vol. 2, Issue 2). http://ejournal-iainpalopo.ac.id/PiJIES

Allicia, A., & Adhyatma, M. D. R. (2020). Resiliensi ibu dari anak dengan down syndrome yang berprestasi dalam bidang olahraga. Jurnal Experientia, 8(1), 47-58.

Allisya, a. w. (2020). Pusat rehabilitas dan pendidikan down syndrome semarang. Jurnal Poster Pirata Syandana, 1(02).

Anang Setiana & Rina Nuraeni. (2018). Riset Keperawatan. Cirebon: LovRinz Publishing.

Andini, D. C., & Nurrahima, A. (2017). Gambaran Kualitas Hidup Orang Tua Anak Sindrom Down di Yayasan Persatuan Orang Tua Anak dengan Sindrom Down Jakarta (Doctoral dissertation, Faculty of Medicine).

Anggraini, N., Bahasa, B., & Selatan, S. (2020). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. In METAFORA (Vol. 7).

Ariska, Y. N., Handayani, P. A., & Hartati, E. (2020). Faktor yang berhubungan dengan beban caregiver dalam merawat keluarga yang mengalami stroke. Holistic Nursing and Health Science, 3(1), 52-63.

Azmi, M. (2017). Resiliensi Pada Orang Tua yang Memiliki Anak Down Syndrome. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2).

Firdaus, I., & Fajar Pradipta, R. (2019). Implementasi Treatment and Education of Autistic and Realted Communication-handicapped Children (TEACCH) pada Kemampuan Bina Diri Anak Down Syndrome (Vol. 5).

Gusdiansyah, E., & Mailita, W. (2021). Hubungan Dukungan Keluarga Dan Beban Keluarga Dengan Tingkatan Skizofrenia. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 5(1), 29–37

Hidayat,AA. (2012). “Pengantar Ilmu Kesehatan Anak untuk Pendidikan Kebidanan”. Jakarta: Salemba Medika

Husna, W., Fahmi, R., & Kurniawan, R. (2019). Hubungan kebersyukuran dengan perilaku prososial pada mahasiswa. Al-Qalb: Jurnal Psikologi Islam, 10(2), 179-188.

Inayah, K. M., & Nafiah, H. (2023, January). Gambaran Resiliensi Pada Caregiver Penderita Skizofrenia di Wilayah Kerja Puskesmas Wonopringgo Kabupaten Pekalongan. In Prosiding University Research Colloquium (pp. 462-471).

Kementrian Kesehatan Republik Indonesia, 2018, “Laporan Riskesdas 2018”

Kılınç, T., & Sis Çelik, A. (2020). Relationship between the social support and psychological resilience levels perceived by nurses during the COVID-19 pandemic: A study from Turkey. Perspectives in Psychiatric Care, October, 1–9.

Lestari, F. A., & Mariyati, L. I. (2016). Resiliensi ibu yang memiliki anak down syndrome di Sidoarjo. Psikologia: Jurnal Psikologi, 3(1).

Melati, R., & Mulyani, R. R. (2021). Peran Orang Tua Single Parent Terhadap Anak Down Syndrome di Bypass Kecamatan Lubuk Begalung:(Studi Kasus Pada Ayah yang Memiliki Anak Down Syndrome). EDU SOCIETY: JURNAL PENDIDIKAN, ILMU SOSIAL DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 1(1), 51-59.

Missasi, V., & Izzati, I. D. C. (2019, November). Faktor–faktor yang mempengaruhi resiliensi. In Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan (pp. 433-441).

Mohan, R., & Kulkarni, M. 2018. Resilience in parents of children with intellectual disability. Psychology and Developing Societies, 30(1),

Novita Lusiana, Rika Andriyani & Miratu Megasari. (2015). “Buku Ajar Metodologi Penelitian Kebidanan”. Yogyakarta: Deepublish

Nursalam. (2013). “Metodologi Penelitian Ilmu Kperawatan Pendekatan Praktis Edisi 3”. Jakarta: Salemba Medika

Polit,DeniseFBeck. (2012). “Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice”. J.B: Lippimcott Company

Prasetia, Y. P. P. (2017). Resiliensi pada Ibu yang Memiliki Anak Down Syndrome (Doctoral dissertation, Program Studi Psikologi FPSI-UKSW).

Priasmoro, D. P. (2017). Pengaruh Kemampuan Personal Terhadap Resiliensi (Studi Pada Orang Tua Yang Memiliki Anak Down Syndrome). Jurnal Kesehatan Hesti Wira Sakti, 5(1), 7–11.

Rezieka, D. G., Putro, K. Z., & Fitri, M. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus Dan Klasifikasi Abk. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 40-53.

Riduwan,Sunarto. (2014). “Pengantar Statistika Untuk Penelitian: Pendidikan, Sosial, Komunikasi, Ekonomi, dan Bisnis”. Bandung: Alfabeta.

Riyanto, Agus. (2011). “Aplikasi Metodologi Penelitian Kesehatan Kesehatan”. Jakarta: Nuha Medika

Setiadi. (2013). “Konsep dan praktik penulisan riset keperawatan”. Yogyakarta: Graha Ilmu

Siti, B. N., Supraptiningsih, E., & Hamdan, S. R. (2018). Hubungan dukungan para anggota komunitas dengan resiliensi ibu down syndrome. Jurnal Psikologi Talenta, 3(2), 1-8.

Sugiyono. (2016). “Metode Penelitian Administrasi: dilengkapi dengan Metode R & D”. Bandung: Alfabeta

Suseno, M. N. M., & Pramithasari, A. (2019). Kebersyukuran dan kesejahteraan subjektif pada guru SMA negeri I Sewon. Jurnal Penelitian Psikologi, 10(2), 1-12.

Swarjana. (2015). “Metodologi Penelitian Kesehatan”. Yogyakarta: ANDI

Syah, A., & Amanullah, R. (2021). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus: Tuna Grahita,Down Syndrom Dan Autisme.

Thristy, I. (2021). karakteristik pada anak down syndrome di slb negeri pembina medan.

Wijaya, Y. D. S., & Prasetyo, E. (2021). Dinamika Kebahagiaan (Happiness) pada Ibu yang Memiliki Anak Down Syndrome. EXPERIENTIA: Jurnal Psikologi Indonesia, 9(2), 71-80.

Zudeta, E., Hasanah, N., Ustafiano, B., & Wahyuni, S. (2023). Resiliensi Orang Tua yang memiliki Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pengabdian Pendidikan Khusus (JPPKh Lectura), 1(01), 9-15.

Zulaehah, I., & Kushartati, S. (2017). Pelatihan Syukur Untuk Meningkatkan Self Compassion Pada Caregiver Anak Dengan Down Syndrome. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 9(2), 206-218.

Downloads

Published

2023-11-03

How to Cite

Megana Lova Wijaya, Laura Khattrine Noviyanti, & Sri Hartini. (2023). Gambaran Resiliensi dan Kebersyukuran Caregiver pada Anak yang Mengalami Down Syndrome di Wilayah Kota Semarang. Jurnal Ilmu Kesehatan Dan Gizi, 2(1), 85–93. https://doi.org/10.55606/jikg.v2i1.2108