Penerapan Expressive Writing Pada Mahasiswa Yang Menyelesaikan Tugas Akhir Dengan Tingkat Stres Di Universitas ‘Aisyiyah Surakarta

Authors

  • Nur Ellisa Fitriani Universitas ‘Aisyiyah Surakarta
  • Ida Nur Imamah Universitas ‘Aisyiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jikg.v1i4.1718

Keywords:

Students, Stress, Expressive Writing

Abstract

Background: Final-year students are entrusted with the responsibility of completing their final assignments as a prerequisite for graduation and degree attainment. The prevalence of mental health problems among these students is higher, with more pronounced stress symptoms compared to new students. Central Java is ranked third, reporting 95,461 cases of emotional and mental disorders among individuals aged 15 and above. Expressive writing, which revolves around emotions, assists each student in channeling and expressing their anger through written words. Objective: Depicting students' stress levels through the implementation of expressive writing to reduce stress among those finalizing their Independent Study (KTI) at Universitas 'Aisyiyah Surakarta. Method: A case study approach is employed. A pretest utilizing the DASS-42 (Depression Anxiety Stress Scale) questionnaire determines respondents' stress levels. Following implementation, a posttest is conducted using the same scale. Results: Findings indicate moderate stress levels pre-implementation, which decrease to mild stress post-implementation. Conclusion: The application of expressive writing significantly influences the reduction of stress levels experienced by final-year students at Universitas 'Aisyiyah Surakarta.

References

Afryan, M., Saputra, O., Lisiswanti, R., & Ayu, P. R. (2019). Hubungan Tingkat Stres Terhadap Motivasi Mahasiswa dalam Menyelesaikan Skripsi pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Kedokteran Universitas Lampunh. J Agromedicine, 6, 63-67.

Aulia, S., & Panjaitan, R. U. (2019, Agustus). Kesejahteraan Psikologi dan Tingkat Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Keperawatan Jiwa, 127-134.

Da’awi, M. M., & Nisa, W. I. (2021, Januari). Pengaruh Dukungan Sosial terhadap Tingkat Stres dalam Penyusunan Tugas Akhir Skrips. Psikodinamika : Jurnal Literasi Psikologi, 1, 067-075.

Danarti, N. K., Sugiarto, A., & Sunarko. (2018, Mei). Pengaruh Expressive Writing Therapy Terhadap Penurunan Depresi, Cemas, dan Stres Pad Remaja. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 1, 48-61.

Hidayati, S., & Paramita, Y. (2020, Juni). Terapi Expressive Writing Menurunkan Stres Tugas KTI Pada Mahasiswa. http://journal.adpertisi.or.id/index.php/JHNMS/ ,1, 49-58

Kristina. (2020, Juni). Dampak Menulis Ekspresif Terhadap Tingkat Stres, Kecemasan, Depresi Pada Mahasiswa Keperawatan. 26.

Kurniasani, R. A., & Wahyudi, H. (2019). Pengaruh Self-Disclosure terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa Tingkat Akhir di Unisba. Bandung Conference Series: Psychology Science, 348-355.

Marhani, I., Hafid, I., & Arnisyah, S. (2022, Desember). Motivasi dan Praktik Spiritual Mahasiswa Mualaf: Studi Kasus di Lingkungan Universitas Muhammadiyah Palangkaraya. https://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/nalar , 73-87.

Mediaperawat. (2021, Juni 01). Media Perawat Indonesia. Alat Ukur Stres. Retrieved from Media Perawat.id: https://mediaperawat.id/alat-ukur-tingkat-stres/

Natalova, T. (2019, April 1). medcom.id. Retrieved from medcom.id: https://www.medcom.id/rona/kesehatan/ObzqrqxN-ini-penyebab-stres-lebih-sering-menyerang-wanita-daripada-pria

Nisaa, C., Masruroh, F., & Pratikto, H. (2022, April 09). Expressive Writing Therapy Untuk Meningkatkan Kemampuan Pengungkapan Diri (Self Disclosure) Pada PAsien Skizofrenia Padanoid. Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan dan Hukum Islam, XX, 196-207.

Nurmawati, & Agdah, H. A. (2021). Implementasi Expressive Writing Therapy Pada Siswa. Jakarta: CV.Penerbit Qiara Media.

Paula, V. (2021). Keperawatan Jiwa Lanjutan. Tangerang: Penerbit Yayasan Kita Menulis.

Rusidi, Penerapan Teknik Expressive Writing untuk Mengurangi Kecemasan Komunikasi pada Siswa Man 2 Parepare. (2018). Pinisi Journal Of Education, 1-9.

Ramadhani, T. (2022). Gambaran Tingkat Kecemasan Mahasiswa Ners Di Universitas 'Aisyiyah Surakarta Dan Universitas Kusuma Husada. Surakarta: Tina Ramadhani.

Riskesdas, T. (2019). Laporan Nasional Riskesdas 2018. Jakarta: Lembaga Penerbit Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan (LPB).

Rizki, D. (2022). Hubungan Mekanisme Koping Dengan Tingkat Stres. Skripsi. Padang: Rizki.

Romadhon, N., Istiningtyas, A., & Agussafutri, W. D. (2020, August 15). Perbedaan Terapi Tilawah dan Terapi Murrotal Terhadap Tingkat Stres Mahasiswa Tingkat Akhir Stikes Kusuma Husada Surakarta. Journal of Advanced Nursing and Health Sciences (2020), 27-36.

Ryan Pratama Safitra, W. E. (2021). Perbedaan Antara Kepribadian Introvert dan Ekstrovert Terhadap Tigkat Depresi Pada Mahasiswa Program Studi Kedokteran. Jurnal Nasional Ilmu Kesehatan , 4, 10-19.

Sari, Y. E. (2021, November 06). literasi. Retrieved from harakatuna.com: https://www.harakatuna.com/melakukan-self-healing-dengan-expressive-writing.html

Swarjana, I. K. (2022). Konsep Pengetahuan Sikap Perilaku Persepsi Stres Kecemasan Nyeri Dukungan Sosial Kepatuhan Motivasi Kepusan Pandemi Covid-19 Akses Layanan Kesehatan. Yogyakarta: Yogyakarta : andi offset,., 2022.

Wahid, W. K., Pandang, A., & Thalib, S. B. (2019). Penerapan Teknik Expressive Writing Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengendalikan Emosi Marah Siswa Di SMP Negeri 2 Bulukumba. Penisi Journal of Education, 1-19.

Yolanda, A. S., & Meiyuntariningsih, T. (2019, Oktober 26). Expressive Writing Theraqpy Sebagai Media Untuk Menurunkan Perilaku Kenakalan Remaja. Seminar Nasional Multidisiplin 2019, 1-7.

Downloads

Published

2023-08-16

How to Cite

Nur Ellisa Fitriani, & Ida Nur Imamah. (2023). Penerapan Expressive Writing Pada Mahasiswa Yang Menyelesaikan Tugas Akhir Dengan Tingkat Stres Di Universitas ‘Aisyiyah Surakarta. Jurnal Ilmu Kesehatan Dan Gizi, 1(4), 102–114. https://doi.org/10.55606/jikg.v1i4.1718