Hubungan Pola Asuh Orang Tua, Lingkungan Dan Pendidikan Terhadap Kemandirian Anak Di SDN Lanbau 01
DOI:
https://doi.org/10.55606/jurrikes.v3i1.2724Keywords:
Parenting Pattern, Environment, Education, Independence, ThesisAbstract
A thesis is an important element in the higher education process, which is also proof of a student's integrity in applying the knowledge gained during their studies. However, the process of preparing a thesis is often faced with various problems, especially by final year students who experience high levels of anxiety. Independence is an attitude of being able to stand alone without depending on the people around him, especially parents, being able to choose and determine his own choices according to what he wants.The aim of this research is to determine the relationship between parenting styles, environment and education on children's independence at SDN Lanbau 01. The research method used by researchers is a correlational analytical research method with a cross sectional design. The data collection method involves using the Vineland Social Maturity Scale (VSMS) questionnaire to determine parental parenting patterns, environmental modification questionnaire, education level questionnaire, Parenting Style and Dimension Question (PSDQ). The results of this research obtained a P-value of 0.010, which means sig 0.010 0.05, so there is a correlation or relationship between parenting patterns and independence. Independence. If the P-value is 0.000, which means the sig value is 0.000 0.05, then there is a correlation or relationship between education and children's independence at SDN Lanbau 01. Based on the results of the analysis, parenting patterns, environment and education are related to children's independence at SDN Lanbau 01
References
Aman, M. (2022). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Kemandirian Anak dalam Perspektif Al- Qur ’ an Pendahuluan Dewasa ini kemajuan teknologi dan informasi makin melesat , namun kemajuan itu tidak diikuti dengan meningkatnya kemandirian anak , bahkan kemandirian. 1(1), 61–69.
Aman, M. (2022). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Kemandirian Anak dalam Perspektif Al- Qur ’ an Pendahuluan Dewasa ini kemajuan teknologi dan informasi makin melesat , namun kemajuan itu tidak diikuti dengan meningkatnya kemandirian anak , bahkan kemandirian. 1(1), 61–69.
Anggraini, N. P. A. A., Haenilah, E. Y., & Sasmiati. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Dengan Kemandirian Anak usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 1–10.
Anggraini, N. P. A. A., Haenilah, E. Y., & Sasmiati. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Dengan Kemandirian Anak usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 1–10.
Baiti, N. (2020). Pengaruh Pendidikan, Pekerjaan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 6(1), 44. https://doi.org/10.18592/jea.v6i1.3590
Baiti, N. (2020). Pengaruh Pendidikan, Pekerjaan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 6(1), 44. https://doi.org/10.18592/jea.v6i1.3590
De Lima, C. N., Supriyono, S., & Wahyuni, S. (2022). Pengaruh Pola Asuh dan Kemandirian terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di Kota Malang. Jurnal Pendidikan Nonformal, 17(1), 37. https://doi.org/10.17977/um041v17i1p37-46
De Lima, C. N., Supriyono, S., & Wahyuni, S. (2022). Pengaruh Pola Asuh dan Kemandirian terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di Kota Malang. Jurnal Pendidikan Nonformal, 17(1), 37. https://doi.org/10.17977/um041v17i1p37-46
Farihah, F., Gandamana, A., Erni, E., & Sitorus, M. A. (2019). Pola Asuh Keluarga Dalam Upaya Pembentukan Kemandirian Anak Berdasarkan Persepsi Budaya Di Kota Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 9(4), 318. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i4.16382
Farihah, F., Gandamana, A., Erni, E., & Sitorus, M. A. (2019). Pola Asuh Keluarga Dalam Upaya Pembentukan Kemandirian Anak Berdasarkan Persepsi Budaya Di Kota Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 9(4), 318. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i4.16382
Habe, H., & Ahiruddin, A. (2017). Sistem Pendidikan Nasional. Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis, 2(1), 39–45. https://doi.org/10.24967/ekombis.v2i1.48
Habe, H., & Ahiruddin, A. (2017). Sistem Pendidikan Nasional. Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis, 2(1), 39–45. https://doi.org/10.24967/ekombis.v2i1.48
KPAI. (2019). No Title. Punlikasi Dan Media Kementrian Pemberdayaan Perempuan Dan Perlindungan Anak. https://www.kemenpppa.go.id/index.php/page/read/29/2119/berikan-pola-pengasuhan-terbaik-bagi-anak
KPAI. (2019). No Title. Punlikasi Dan Media Kementrian Pemberdayaan Perempuan Dan Perlindungan Anak. https://www.kemenpppa.go.id/index.php/page/read/29/2119/berikan-pola-pengasuhan-terbaik-bagi-anak
Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak ARTICLE INFO ABSTRACT. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90.
Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak ARTICLE INFO ABSTRACT. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90.
Mahmud, A. (2015). pola asuh orang tua dan kemandirian anak (H. A. Mahmud (ed.)). Edukasi Mitra Grafika.
Mahmud, A. (2015). pola asuh orang tua dan kemandirian anak (H. A. Mahmud (ed.)). Edukasi Mitra Grafika.
Masitoh, N., & Wijayanti, F. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian Anak Pra Sekolah. Journal of Holistics and Health Science, 5(1), 36–44. https://doi.org/10.35473/jhhs.v5i1.211
Masitoh, N., & Wijayanti, F. (2023). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemandirian Anak Pra Sekolah. Journal of Holistics and Health Science, 5(1), 36–44. https://doi.org/10.35473/jhhs.v5i1.211
Of, J., & Technology, O. (2022). Hubungan pola asuh orang tua dengan perilaku bullying pada anak sekolah dasar Oleh. 41(2), 77–86.
Of, J., & Technology, O. (2022). Hubungan pola asuh orang tua dengan perilaku bullying pada anak sekolah dasar Oleh. 41(2), 77–86.
Patricia, C. O. S. (2021). METODE PENGUMPULAN DATA DAN INSTRUMEN {PENELITIAN Makalah. 3(2), 6.
Patricia, C. O. S. (2021). METODE PENGUMPULAN DATA DAN INSTRUMEN {PENELITIAN Makalah. 3(2), 6.
Potensia, J. I. (2019). Accepted: July 28. 4(2), 151–160.
Simatupang, N. D., Widayati, S., Adhe, K. R., & Shobah, A. N. (2021). Penanaman Kemandirian Pada Anak Usia Dini Di Sekolah. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(2), 52. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v3i2.593
Sulitiya Ningsih, A. (2022). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Lingkungan Terhadap Kemandirian Anak Pada Siswa Kelas V Di Sd Negeri 58/Ix Tempino. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 7(1), 60–74. https://doi.org/10.22437/jptd.v7i1.19535
Syaiful, Y., Fatmawati, L., & Nafisah, W. M. (n.d.). FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN KEMANDIRIAN ANAK USIA PRA SEKOLAH Factors Related to Independence in Preschool Age Children.
Tridhonanto. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Kompas Gramedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL RISET RUMPUN ILMU KESEHATAN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.