MENUMBUHKAN BUDAYA LITERASI MEMBACA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Adelina Br. Sembiring Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ainun Mardiah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Manna Wassalwa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nabila Suhaila Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Try Suci Prastiwi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1406

Keywords:

School Literacy Movement, and Growing Students, Interest in Reading

Abstract

Low literacy skills lead to low interest in reading among students, especially elementary school children. One of the government's steps in an effort to increase students' interest in reading is the School Literacy Movement (GLS) program. The effort made is by reading for 15 minutes, the books read start from story books and comic books according to what elementary school children like. The purpose of this research is to foster students' interest in reading which has been lost due to the influence of globalization in this modern era. Where elementary school children nowadays play gadgets more often than reading books, especially their school books. This study used a qualitative approach with the library research method. The object of study and data analysis is carried out by reviewing several relevant journals and various reports related to the problem to be solved. The results of the study show that the literacy movement can foster interest in reading in elementary school students. Because in general children like to read stories, such as comic stories or fables that have interesting pictures.

References

Budiharto, Triyono, dan Suparman. Literasi Sekolah Sebagai Upaya Penciptaan Masyarakat Pembelajar Yang Berdampak Pada Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, Vol. 5, No. 2, 2018, h. 153–166. . http://ejurnalunsam.id/index.php/jsnbl/index

Dafit, dkk. 2020. Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu, Vol. 4, No. 4. https://jbasic.org/index.php/basicedu

Hastuti, dkk. 2018. Gerakan Literasi Sekolah: Implementasi Tahap Pembiasaan Dan Pengembangan Literasi Di Sd Sukorejo Kediri, Jurnal Basataka (JBT), Vol. 1, No. 2. https://doi.org/10.36277/basataka.v1i2.34

Hermawan, Rizal, dkk. 2020. Pengaruh Literasi terhadap Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong, Jurnal Papeda, Vol 2, No 1. file:///C:/Users/Janita%20Anggraini/Downloads/411-Article%20Text-1134-1-10-20200716.pdf

Huriyah, Lilik. 2016. Peran Perpustakaan Keluarga Dalam Meningkatkan Minat Dan Keterampilan Membaca Anak, Journal of Islamic Education Studies, Vol. 1, No. 1. https://doi.org/10.15642/joies.2016.1.1.63-86

Ikawati, Erna. 2013. Upaya Meningkatkan Minat Membaca Pada Anak Usia Dini, Logaritma, Vol. I, No. 2. https://doi.org/10.24952/logaritma.v1i02.219

Iwayantari, Erni. 2019. Penerapan Gerakan Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Dampaknya Terhadap Upaya Menumbuhkan Nilai-Nilai Karakter Di Smpn 2 Bojongsoang, Jurnal Wistara, Vol. 2, No. 1. https://core.ac.uk/download/pdf/288293643.pdf

Jatnika, Shiva Ardenia. 2019. Budaya Literasi untuk Menumbuhkan Minat Membaca dan Menulis, Journal of Primary Education, Vol. 3, No. 2. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i2.18112

Kharizmi, Muhammad. 2015. Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Literasi, JUPENDAS, Vol. 2, No. 2. https://www.neliti.com/id/publications/71420/kesulitan-siswa-sekolah-dasar-dalam-meningkatkan-kemampuan-literasi

Rohim, Dhina Cahya, dkk. 2020. Peran Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar, Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, Vol. 6, No. 3. https://doi.org/10.21831/jig%20cope.v20i1.10792

Susilowati, Suci. 2020. Meningkatkan Kebiasaan Membaca Buku Informasi Pada Anak Sekolah Dasar, Jurnal Ilmiah Guru, Vol. 20, No. 01. https://doi.org/10.21831/jig%20cope.v20i1.10792

Wahyuni, Sri. 2009. Menumbuhkembangkan Minat Baca Menuju Masyarakat Literat, Jurnal Diksi, Vol. 16, No. 2. https://doi.org/10.21831/diksi.v16i2.6617

Yuliana, Selvia, dkk. 2020. Penguatan Literasi Berbahasa Indonesia Dengan Gerakan Literasi Sekolah Pada Siswa Smp, Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 3, No. 3. file:///C:/Users/Janita%20Anggraini/Downloads/411-Article%20Text-1134-1-10-20200716.pdf

Downloads

Published

2023-09-26

How to Cite

Adelina Br. Sembiring, Ainun Mardiah, Manna Wassalwa, Nabila Suhaila Lubis, & Try Suci Prastiwi. (2023). MENUMBUHKAN BUDAYA LITERASI MEMBACA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 57–64. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1406