Analisis Frasa Verba dan Adjektiva pada Teks Cerpen dalam Buku Bahasa Indonesia Kelas IV SD Kurikulum Merdeka

Authors

  • Cholifia Nurchaliza Universitas Negeri Semarang
  • Nisreina Aura Kasih Nugraena Universitas Negeri Semarang
  • Pattriacia Roulina Br Malau Universitas Negeri Semarang
  • Rojwa Fadla Saniyya Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Galih Suci Pratama Sekolah Dasar Negeri Sadeng 3

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1386

Keywords:

Syntax, Phrasse, Short story, Book, Independent Curriculum

Abstract

The syntax is a grammar that can decipher the relationship of language elements to form sentences. The function of syntax is as a container in a syntactic structure that contains certain categories. It can be called subject (S), Predicate (P), Object (O), Complement (COMP), and Adverb (ADV). Phrase analysis in short story texts in Indonesian language books for fourth-grade elementary school independence curriculum. This analysis is a qualitative descriptive analysis of the short story text in the Indonesian language book for the fourth grade of the Independent Curriculum. Phrases are syntactic units cobining of two or more words and do not have clauses that occupy one function. Many do not understand how to divide groups of phrases and the causes of errors. Therefore, this research to classify phrases based on their types, and the causes of phrase errors in short stories texts in Indonesian language books for fourth-grade elementary school independence curriculum. Listening and then recording is a technique that can be done when data collection. The results of this study indicate that there are noun phrases, verb phrases, adjective phrases, numeral phrases, and errors in the use of phrases in short stories sentences. This analysis is expected to better understand and be able to develop the use of phrases in short stories.

References

Alwi, H. (2007). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 457.

Ariyadi, A. D., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Teks Berita Daring berjudul Mencari Etika Elite Politik di saat Covid-19. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(3), 138. https://doi.org/10.24036/jbs.v8i3.110903

Dardjowidjojo, S. (2003). Psikolinguistik: Pengantar pemahaman bahasa manusia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Enggarwati, A., & Utomo, A. P. Y. (2021). Fungsi, Peran, dan Kategori Sintaksis Bahasa Indonesia dalam kalimat Berita dan Kalimat Seruan pada Naskah Pidato Bung Karno 17 Agustus 1945. ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1), 37. https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2209

Fitriani, R., & Sugiyono, S. (2018). Perilaku Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas X Sma Muhammadiyah 1 Yogykarta. Journal of Culinary Education and Technology, 7(2).

Kridalaksana, H. (1993a). Linguistic dictionary. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Kridalaksana, H. (1993b). Sintaksis Fungsional: Sebuah Sintesis. Dalam Penyelidikan Bahasa Dan Perkembangan Wawasannya II. Jakarta: Masyarakat Linguistik Indonesia. Halaman, 204–231.

Kridalaksana, H. (2011). Kamus linguistik [Linguistic dictionary]. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Laurie, G., Maxfield, J., Patton, R., Rodda, J., & Polk, J. (n.d.). Greg Laurie.

Liliani, E., Wiyatmi, W., Yulianeta, Y., Budiyanto, D., & Kusmarwanti, K. (n.d.). PELATIHAN MENULIS CERPEN BERWAWASAN MITIGASI BENCANA PANDEMI COVID-19 UNTUK GURU MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA. Dimasatra, 2(1).

Mahsun, M., Sulistyowati, F., & Purwanugraha, H. A. (2013). Akuntansi Sektor Publik (Edisi Keti). Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Mundziroh, S., Sumarwati, S., & Saddhono, K. (2013). Peningkatan kemampuan menulis cerita dengan menggunakan metode picture and picture pada siswa sekolah dasar. Basastra, 1(2), 318–327.

Nisa, K. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Berita Dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218–224.

Nurgiyantoro, B. (2011a). Model Penilaian Otentik dalam Pembelajaran Bahasa. Litera, 10(2).

Nurgiyantoro, B. (2011b). Wayang dan pengembangan karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1).

Nurmaida, H. (2018). Studi komparasi hasil belajar siswa Kelas VII dari MI dan SD pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Tarik Sidoarjo. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Nusarini, N., & Hartati, U. (2022). Perilaku sintaksis verba pada buku teks bahasa Indonesia kelas X edisi revisi 2016. Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Abdimas, 1(1), 210–217.

Pratiwi, C. L. I., & Utomo, A. P. Y. (2021). Deiksis dalam Cerpen “Senyum Karyamin” Karya Ahmad Tohari Sebagai Materi Pembelajaran dalam Bahasa Indonesia. Lingua Susastra, 2(1), 24–33. https://doi.org/10.24036/ls.v2i1.22

Rahardi, R. K. (2005). Pragmatik: kesantunan imperatif bahasa Indonesia. Erlangga.

Ramlan, M. (1981). Ilmu bahasa Indonesia: sintaksis. UP Karyono.

Siburian, H. H., & Wicaksono, A. (2019). Makna Belajar Dalam Perjanjian Lama Dan Implementasinya Bagi PAK Masa Kini. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2, 207–226.

Silahuddin, S. (2014). Kurikulum dalam perspektif pendidikan Islam (Antara harapan dan kenyataan). Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 4(2), 331–355.

Sukmadinata, N. S. (2011). Educational research methods. Bandung: Youth Rosadakarya.

Tarmini, W., & Sulistyawati, R. (2019). Sintaksis bahasa indonesia. Jakarta: UHAMKA.

Trisnawati, A. A. A. (2015). Fungsi, Kategori, dan Peran Sintaksis Kalimat pada Pupuh Durma dalam Geguritan Tirta Amerta. Udayana University.

Wiyatmi. (2017). Kritik Sastra Feminis Didefinisikan. 2020, November.

Downloads

Published

2023-10-22

How to Cite

Cholifia Nurchaliza, Nisreina Aura Kasih Nugraena, Pattriacia Roulina Br Malau, Rojwa Fadla Saniyya, Asep Purwo Yudi Utomo, & Galih Suci Pratama. (2023). Analisis Frasa Verba dan Adjektiva pada Teks Cerpen dalam Buku Bahasa Indonesia Kelas IV SD Kurikulum Merdeka. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 1–14. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1386